Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش رقابتی بر شاخصهای عملکردسنج مبتنی بر کارت امتیازی متوازن با نقش تعدیلی سبکهای تصمیمگیری مدیران شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. پژوهش انجام شده به لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر نوع مطالعه کیفی و با توجه به فرایند از نوع کمی به شمار میرود. همچنین به لحاظ روش تحقیق از نوع پژوهشهای پیمایشی و از نظر تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری مشتمل بر مدیران میانی شامل مدیران مالی و فروش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی شهر یزد در نظر گرفته شده است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و از طریق روش تحلیل توان، حجم نمونه تعیین گردید. گردآوری دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است که 250 پرسشنامه به صورت الکترونیکی و حضوری ارسال و توزیع گردید و در نهایت تعداد 186 پرسشنامه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت که در بخش اول از جداول و نمودارهای فراوانی و بخش دوم با استفاده از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرم افزار smart pls انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، هوش رقابتی و سبکهای تصمیمگیری مدیران برعملکرد مالی و غیرمالی شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما تاثیر تعدیل گری سبکهای تصمیمگیری مدیران بر رابطه بین هوش رقابتی و عملکرد مالی و غیرمالی مورد تایید واقع نشد.
The aim of the current research is to investigate the effect of competitive intelligence on performance indicators based on a balanced scorecard with the moderating role of decision-making styles of managers of small and medium-sized companies. The research conducted is considered to be of applied type in terms of purpose, qualitative in terms of type of study and quantitative in terms of process. Also, in terms of the research method, it is a survey type of research and in terms of analysis, it is a correlation type. The statistical population consists of middle managers, including financial and sales managers of small and medium production units located in the industrial town of Yazd city, and the sample size was determined using available sampling method and power analysis method. Data collection has been done using the questionnaire tool, 250 questionnaires were sent and distributed electronically and in person, and finally 186 questionnaires were collected and used in the analysis. The data analysis was done in two parts of descriptive and inferential statistics, in the first part of frequency tables and charts, and in the second part, using the method of structural equations with partial least squares approach and using smart pls software. Based on the results of this research, the competitive intelligence and decision-making styles of managers have a positive and significant effect on the financial and non-financial performance of small and medium-sized companies. However, the moderating effect of managers' decision-making styles on the relationship between competitive intelligence and financial and non-financial performance was not confirmed.