Abstract:
امروزه، مسیولیت اجتماعی شرکتها، بخش جدایی ناپذیری از مطالعات مالی اقتصادی جهان تلقی میشود. شیوههای مسیولیت اجتماعی شرکتها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و خصوصیات و الگوهای افشای مسیولیت اجتماعی بین بخشهای مختلف، متنوع است. مسیولیت اجتماعی شرکت ماهیتی است که شرکتها باید نه فقط در مقابل سهامدارانشان پاسخگو و مسیول باشند بلکه همچنین باید در مقابل سایر سهامداران از جمله اعتباردهندگان، خرده فروشان از همه مهمتر مشتریانشان نیز مسیول باشند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی شرکت و فرصتهای رشد میباشد و قلمرو زمانی سالهای بین 1394 تا 1398 بوده است. به طور کلی روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی و رگرسیون چندگانه است. فرضیهها از طریق نتایج حاصل از الگوهای اقتصادسنجی و رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تعیین معنی دار بودن الگوی رگرسیون از آماره F فیشر استفاده شده است. برای بررسی معنی دار بودن ضریب متغیرهای مستقل در هر الگو، از آماره t استیودنت در سطح اطمینان 95%، استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای EXCEL و EVIWES استفاده شده است. همچنین از آزمون دوربین واتسون نیز برای بررسی نبود مشکل خود همبستگی بین جملات پسماند استفاده گردید. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد بین مسیولیت اجتماعی و فرصتهای رشد ارتباط معنادار وجود دارد. کیفیت گزارشگری مالی بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی و فرصتهای رشد تاثیرگذار است.
Today, corporate social responsibility is considered an integral part of the financial and economic studies of the world. The methods of corporate social responsibility in developed and developing countries and the characteristics and patterns of social responsibility disclosure among different sectors are diverse. Corporate social responsibility is the nature that companies must be accountable and responsible not only to their shareholders, but also to other shareholders, including creditors, retailers, and most importantly, their customers. The purpose of this study is to investigate the effect of financial reporting quality on the relationship between corporate social responsibility and growth opportunities and the time domain between2015 to 2019. In general, the statistical method used in this study is descriptive and multiple regression. Hypotheses were tested through the results of econometric models and multivariate regression. In order to determine the significance of the regression pattern, Fisher's statistic was used. To evaluate the significance of the coefficient of independent variables in each model, Student t-statistic at %59confidence level was used. EXCEL and EVIWES software have been used for this purpose. Dourbin Watson test was also used to check the lack of autocorrelation problem between residual sentences. Based on the systematic elimination method, 107 companies were selected as a statistical sample. The results showed that there is a significant relationship between social responsibility and growth opportunities. The quality of financial reporting affects the relationship between social responsibility and growth opportunities.