Abstract:
یکی از مهمترین آفات تبلیغ دین و یکی از موانع اصلی روابط اجتماعی مبلغاندین و اثرگذاری آنها بر قلوب مردم، رذیله دنیادوستی است. ازاینرو این تحقیق بااستفاده از منابع کتابخانهای و با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن معرفی آسیبهایدنیادوستی مبلغ در تبلیغ دین از منظر آیات و روایات، عواقب آن برای مبلغ، مردمو فرایند تبلیغ دین تبیین تشریح شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آناست که دنیادوستی مبلغ در تبلیغ دین به اشکال و مصادیق مختلفی ممکن استبروز کند که همه آنها در ذیل سه عنوان کلی حب نفس، مال دوستی و جاهطلبیقرار میگیرند. آموزههای دینی داللت دارند بر اینکه مبلغ دنیادوست از چشممردم میافتد، آبرویش میرود، مردم از دورش پراکنده میشوند، کالم و تبلیغشنهتنها اثر ندارد؛ بلکه ممکن است دین مردم را هم بدزدد و آنها را از راه حقً در نقطهمنحرف کند که این خطرناکترین آسیب دنیادوستی مبلغ است و دقیقامقابل تبلیغ دین قرار دارد و مبلغ دنیادوست خواهناخواه با رفتار و کردارش که ازدنیادوستی او نشئت میگیرد، بر ضد دین گام برمیدارد و دین مردم را از آنهامیگیرد.
One of the most important pests of religious propagation and one of the main obstacles to the social relations of religious missionaries and their impact on people's hearts is the vice of worldliness. Therefore, this research, using library sources and descriptive and analytical methods, introduces the harms of various examples of the missionary's worldliness in preaching religion from the perspective of verses and traditions, and explains and describes its consequences for the missionary, people, and the process of preaching religion. To be a reminder and a warning for religious missionaries to protect themselves, the people and the preaching process from the dangers and consequences of the love of the world.The findings of this research indicate that the missionary's philanthropy in the preaching of religion may appear in various forms and instances, all of which fall under the three general headings of self-love, wealth, and ambition.Religious teachings imply that a philanthropist preacher will fall from the eyes of the people, his reputation will be lost, people will disperse from him, his words and preaching will not only have no effect; Rather, it is possible that religion steals people and diverts them from the right path, which is the most dangerous harm of missionary worldliness and is exactly at the opposite point of preaching religion, and the worldly missionary is against religion whether he wants it or not, with his behavior and actions that originate from his worldliness. He takes a step and takes people's religion from them.