Abstract:
هدف تحقیق، ارزیابی میزان تاثیر رویکردها و راهبردهای پارادایم کوانتومی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی بود. تحقیق توصیفی تحلیلی و جامعه آماری 81 نفر از اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان ارومیه و 77 نفر از صاحبنظران برنامه درسی دانشگاههای شهرستان ارومیه که به شیوهی نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته از متخصصان علومتربیتی جمعآوری شد. پرسشنامهای 70 گویهای تدوین گردید. جهت روایی پرسشنامه از نظرات اساتید بهره گرفته شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.721= α به دست آمد. برای تحلیل دادهها، از روشهای تحلیل محتوای کیفی، تحلیل مضمون مصاحبهها استفاده شد. یافتهها نشان داد ویژگیهای مواد و منابع آموزشی در برنامه درسی کوانتومی را در دو مضمون یا ویژگی اصلی شامل وسعت و جامعیت مواد و منابع آموزشی، صفت و خصوصیت مواد و منابع آموزشی و چهار مضمون یا ویژگی فرعی شامل نسبی بودن و عدم قطعیت، محدود نبودن به منابع سرفصلهای معرفی شده، تنوعگرایی، استفاده از چندین ابزار و منابع جهت شناسایی در موقعیت خاص و نیز پوشش دادن نیازهای متغیر روز ارائه نمود.
the purpose of this study was to evaluating the approaches and strategies of information- based quantum paradigm on curriculum of elementary education field. Quantum teaching model is one of the novel theories in education. This social problem-based Quantum Teaching learning model can be usegul in many aspects of learning -teaching process. Quantum Teaching is a learning model that can divide the elements of learning into two categories such as context and content. The purpose of this study was to evaluate the rate of influence of approaches and strategies of information- based quantum paradigm on curriculum of elementary education field. Data was collected using semi-structured interview of education experts and University professors. In order to analyze data, methods of text quality content analysis and interviews concept analysis were applied. The findings indicated that the materials' main characteristics and educational resources of quantum curriculum include: width and comprehensiveness of materials and educational resources, trait and characteristics of educational materials and resources. Also, the results showed that it could present the material and educational resources characteristics in quantum curriculum in two main concepts and four alternative concepts.
Machine summary:
يافته ها نشان داد ويژگيهاي مواد و منابع آموزشي در برنامه درسي کوانتومي را در دو مضمون يا ويژگي اصلي شامل وسعت و جامعيت مواد و منابع آموزشي، صفت و خصوصيت مواد و منابع آموزشي و چهار مضمون يا ويژگي فرعي شامل نسبي بودن و عدم قطعيت ، محدود نبودن به منابع سرفصل هاي معرفي شده ، تنوع گرايي، استفاده از چندين ابزار و منابع جهت شناسايي در موقعيت خاص و نيز پوشش دادن نيازهاي متغير روز ارائه نمود.
مدل آموزش کوانتومي تعاملات مختلف موجود درون و حول زمانهاي يادگيري را تــغــيــيــر مــيدهــد (٢٠١٧ ,Khotimah ; ٢٠١٦ ,Khairani) و بــنــابــه نــظــر & Suryanti) (٢٠١٨,Yunianta ، مدل ياد شـــده داراي مزاياي متعددي ميباشـــد: از جمله ، ١) ميتواند تفکر دانش اموزان را هدايت کرده و جهت دهد، ٢) متمرکز بر تجارب دانش اموزان در فرآيند يادگيري اســـت ، ٣) تمايل دانش آموزان را به يادگيري پرورش ميدهد، ٤) حس همکاري بين دانش آموزان ايجاد ميکند، ٥) نوعي فرآيند يادگيري ارائه ميدهد که درک آن براي دانش اموزان جالب و آســـان اســـا، ٦) حس همکاري بين دانش آموزان ايجاد ميکند، ٧) لذت بخش کردن يدگيري، ٨) انگيزه دادن به دانش اموزان براي ادامۀ رشـــد، ٩) آزاد نگه داشـــتن دانش آموزان براي ابراز وجود، ١٠) تقويت حس ايده آليسم ، عشق به تدريس در معلمان به تازگي (٢٠٢٢,Fitria &Pulungan ) ضمن مطالعه و بررسي به روش مشاهده و نيز جمع آوري داده ها به کمک پرسشنامه از ٣٧ نفر از دانش آموزان پايۀ پنجم به اين نتيجه رسيدند که مدل کوانتوم براي آموزش درس علوم در دورة ابتدايي بسيار موثر است .