Abstract:
نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعهای میتواند محور توسعه و رشد آن جامعه باشد، چرا که گستره فعالیت این نهاد، تمام عرصههای زندگی را دربر میگیرد، بهویژه که به مدت چهارده سال (چهار الی هجده سالگی) رشد دانشآموزان را در ابعاد مختلف تحت پوشش قرار میدهد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش به دلایل مختلف، ازجمله ضرورت استقرار بر پایه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، هماهنگی با حرکت شتابان و تحولات سریع اجتماعی و بهرهگیری از تجارب موفق آموزشی و تربیتی عصر حاضر، نیاز به تحول بنیادین داشت تا بتواند کارکردی منطبق با مبانی اسلامی و انقلابی داشته باشد. از طرفی در پی مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی و پرهیز از الگوهای وارداتی و تقلیدی ، لذا نهادهای سیاستگذار در حوزه تعلیم و تربیت ایران، تلاشهای فراوانی را در این جهت انجام دادند که از بنیادیترین آنها در سالهای اخیر، تدوین «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» است. پژوهش حاضر با هدف بررسی بهره وری و ارتقا در آموزش و پرورش همگام با نظام های شش گانه سند تحول بنیادین و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مبحث زیر نظام های شش گانه توجه خاصی به بحث ضرورت و راهکارهای تحول و بهره وری در تعلیم و تربیت ، با تاکید بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، شده است و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته است.
Machine summary:
بررسی بهره وری و ارتقا در آموزش و پرورش همگام با نظام های شش گانه سند تحول بنیادین فاطمه کشوری محبوب1 1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس چکیده نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعهای میتواند محور توسعه و رشد آن جامعه باشد، چرا که گستره فعالیت این نهاد، تمام عرصههای زندگی را دربر میگیرد، بهویژه که به مدت چهارده سال (چهار الی هجده سالگی) رشد دانشآموزان را در ابعاد مختلف تحت پوشش قرار میدهد.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مبحث زیر نظام های شش گانه توجه خاصی به بحث ضرورت و راهکارهای تحول و بهره وری در تعلیم و تربیت ، با تأکید بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، شده است و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته است.
» [3] ● در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) تعلیم و تربیت فرآیندی تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی که به منظور هدایت افراد جامعه به سوی آمادگی برای تحقق آگاهانه واختیاری مراتب حیات طیبه در همۀ ابعاد، زمینه های مناسب تکوین و تعالی پیوستۀ هویت ایشان را در راستای شکل گیری وپیشرفت جامعه صالح اسلامی فراهم می آورد .
» روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسی بهره وری و ارتقا در آموزش و پرورش همگام با نظام های شش گانه سند تحول بنیادین ، به شیوة توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماري پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارك و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد.