Abstract:
یکی از مسائل جدید که از جنبههای مختلف قابل بررسی است، مسئله روشهای جدید باروری به طریقه مصنوعی میباشد. مسئله تلقیح مصنوعی ابتدا در مورد گیاهان و حیوانات انجام شد و کمکم در مورد انسان هم انجام گردید و نتایج مثبتی داشت. با توجه به این موفقیت میتوان گفت که تلقیح مصنوعی میتواند باعث حل مشکلات بسیاری از خانوادهها شود که از نعمت داشتن فرزند محروم هستند. ولی البته همچون دیگر مسائل جدید، باعث نگرانیها و مخالفتهایی هم شده است. این مسئله فقط از جنبهی حقوقی اهمیت ندارد و چه بسا جنبههای اخلاقی و اجتماعی آن مهمتر از جنبهی حقوقی آن باشد. تلقیح مصنوعی در برابر لقاح طبیعی و عبارت است از ترکیب اسپرم مرد و تخمک زن - خواه زوج و زوجه خواه بیگانه – جهت انعقاد و بارور نمودن نطفه با هر وسیلهای غیر از مقاربت. این ترکیب یا در رحم صورت می پذیرد یا در خارج رحم. در حالت کلی، از نظر شرع مقدس، در انجام عمل لقاح مصنوعی باید از انجام مقدمات به صورتی که ممنوع اعلام شده است، از قبیل تماس نامحرم یا نگاه و غیره اجتناب نمود. لذا پرسش این است که رابطهی محرمیت جنین انتقالیافته با گیرندگان و اهداکنندگان، از منظر فقهی و حقوقی چگونه میباشد.
One of the new problems that can be investigated from different aspects is the problem of new methods of fertility in artificial way. Masaleh intoculated the artifacts were first carried out on plants and animals, and little by little it was done on humans and had positive results. Considering this success, it can be said that artificial intociality can solve the problems of many families who are deprived of the blessings of having children. But like other new issues, it has caused concerns and disagreements. This issue is not only important in terms of legal aspects and its moral and social aspects may be more important than its legal aspect. Artificial inconsideration against natural fertilization is the combination of male sperm and female eggs – whether couples or foreign couples – to coagulate and fertilize the sperm by any means other than intercourse. This combination is either in the uterus or outside the uterus. In general, from the point of view of holy religion, in the practice of artificial fertilization, preparations should be avoided as prohibited, such as non-mahram contact or gaze, etc. Therefore, the question is what is the relationship between the confidentiality of the transferred embryo and the recipients and donors from a jurisprudential and legal perspective.
Machine summary:
در حقيقت در اجاره رحم ، اسپرم پدر با تخمک مادر در محيط آزمايشگاهي لقاح داده مي شود و جنين حاصله در رحم زن ديگري که قابليت بچه دار شدن را داشته باشد، جايگزين مي گردد و نوزاد متولد شده ، ويژگي هاي ژنتيکي پدر و مادر خود را به ارث مي برد.
همچنين از نظر فقهي اگر اين نوع باروري صورت گرفت دو حالت دارد: الف - يا زن به عمل لقاح جاهل است که در اين حالت بنا به نظر اکثريت فقها، طفل حاصل از اين عمل ، در حکم ولد شبهه بوده و در نتيجه به مادر ملحق ميباشد.
ب - يا زن به عمل لقاح آگاه است که در اين حالت ، زن به عدم رابطه ي زوجيت بين خود و دهنده ي اسپرم آگاهي دارد و بنا به عقيده ي بعضي از فقها و همچنين برخي حقوقدانان ، طفل حاصل در حکم ولد الزناست و ما مي دانيم که ولد الزنا ملحق به زاني نميشود.
م براي ما معلوم است ، بايد بدانيم که رابطه ي طبيعي و يا مصنوعي بين زوجين نيز واقع شده و در اين صورت اگر ترديد کنيم که طفل از نطفه ي زوج منعقد گرديده است يا نطفه ي مرد اجنبي، طفل مزبور را بر طبق ماده ي مزبور به زوج ملحق مينماييم .
16 The relationship between the confidentiality of the transferred embryo and the recipients and donors 1 Faezeh Dorisefat Abstract One of the new problems that can be investigated from different aspects is the problem of new methods of fertility in artificial way.