Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات کوچینگ کسبوکار با رویکرد کیفی- کمی انجام شده است که از لحاظ هدف در زمره پژوهشهای توسعهای-کاربردی قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل کوچهای کسبوکار است که نمونهای به تعداد 20 نفر از آنان با رویکرد هدفمند و نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل فعالان عرصه کوچینگ کسبوکار بود که نمونهای به حجم 200 نفر از آنان بهصورت هدفمند در دسترس انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و روایی و پایایی آنها مورد تأیید واقع شد، همچنین بهمنظور تحلیل دادهها در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون رتبهای فریدمن برای اولویتبندی معیارهای شناسایی شده استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که از بین معیارهای شناساییشده بیشترین رتبه میانگین مربوط به متغیر کسب تجربه (4/04) و کمترین رتبه مربوط به متغیر ویژگیهای روانشناختی ( 3/67) است. لازم به ذکر است که در رابطه با الزامات کوچینگ کسبوکار و تأثیر آن بر توسعه کسبوکارها مطالعات بسیار اندکی انجام شده است و خلأ جدی در این زمینه احساس میشود.
The current research was conducted with the aim of identifying and prioritizing business coaching competencies in the Iranian market with a qualitative-quantitative approach, which is classified as developmental-applied research. The population studied in the qualitative section included business coaches, a sample of 20 of them was selected with a targeted approach and snowball method. In a quantitative part, the statistical population included business coaching activists who provide services in scientific-research institutions (307 official coaches and 87 informal coaches) and a sample of 200 of them using Cochran's formula Systematic randomness was considered. In order to collect data in the qualitative part, documentary and interview methods were used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used, the validity and reliability of which was confirmed. Also, in order to analyze the data, exploratory factor analysis Verification and Friedman rank test were used to prioritize the identified criteria. The findings show that among the identified criteria, the highest average rank is related to the variable of gaining experience with a rank of 4.04 and the lowest rank is related to the variable of psychological characteristics with a rank of 3.67. It should be mentioned that very few studies have been done in relation to business skills and its impact on business development, and a serious vacuum is felt in this field.