Abstract:
مردم دردنیای پساصنعتی,ء درهمهی مناسباتشان بادیگران و بادنیاء تبدیلبهمصرفکنندگان اشیایی شدند که نهادها
برای آنها تولید میکنند. همهمردم وزش تند تغییرات اجتماعی را حس میکنند. ء بدون اینکه درک درستی از آن داشته
باشند. آنها نیاز دارند بدانند که در چه جامعهای زندگی میکنندء کدام نوع از فرایندهای اجتماعی در حال ظهور است؟
همچنین آنها باید درککنند که جامعه تحت تاثیرفناوریهای نوینارتباطی و اطلاعاتی به صورت بنیادین دگرگون شده و
ضمن ارائهی کارکردهای مثبت. آسیبهای جدی را همبه جامعه و اعضایش وارد کرده است که باز سازی آن» تنها با
لحاظ کردن تغییرات اجتماعی نوین و به زبان روش شناختی با شناسایی متغیرهای مستقل جدید» ء ممکن خواهد بود. از
این رو و با توجه به موج رو به گسترش ظهور فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتیء آسیب شناسی پدیده نوظهور
ارتباطی در جوامع بشری» برای کیفیت بخشی به کارکردهای این فنون ارتباطی یک ضرورت است. باید اشاره شود که
این مقاله به روش اسنادی- تحلیلی و در سه بخش نگاشته شده است:
الف- ارائهی تحلیلنظری و معرفیسهطبقه اصلی ابزارهای ارتباطی که شامل موارد زیر میباشند:
1- صنایع فرهنگی (سینماءکارتونماهواره, اسباب بازیهاء بازیهای رایانهای و موسیقی).
2- ابزارهای رسانهای (مطبوعات. رادیو و تلویزیون).
3- فناوریهای نوینارتباطی (اینترنت» ایمیل, بلاگهاء چت. تلفنهمراه» پیامکوبولوتوث).
ب - تشریحعملکرد و بیان آسیبهای احتمالیمربوط به تولید و کاربرد این وسایل ارتباطی.
ج - بیان سه دسته از تهدیدها ناشی از کاربرد این وسایل در جامعه شامل:
1- تهدیدهای هویتی 2 تهدیدهای تربیتی 3 تهدیدهای امنیتی
People in post industrial world, in their relationships with other people and the world have been
changed to the consumers of things that institutes produce for them. All people feel the intensity
of social changes without understanding them correctly. They need to know what society they
live in and what kinds of social processes are appeared. They should understand that the society
have changed basically under the effect of modern communicational and information
technologies and harmed society and people seriously in addition to presenting positive function
that its reconstruction will be possible only by considering modern social changes with
recognizing new independent variables along with its methodology. Considering the developing
waves of modern communicational and information technologies, the pathology of this new
communicational phenomenon in societies is an essential to increase the quality of these
technologies function. This article is analytic, documentary and was written in three parts:
A- Providing theoretical analysis and introducing three main classes of communication tools that
are as following:
1- Cultural industries (cinema, cartoon, satellite, toys, Pc games and Music)
2- Media tools (press, Radio, and television)
3- Modern communicational technologies (internet, email, blogs, chat, cell phones, SMS, Blue
tooth)
B- The explanation of the functions and probable damages of these communicational tools
production and applications.
C- The statement of three categories of threat due to applying these tools in society:
1- Identity threat
2- Educational threat
3- Security threat
Machine summary:
آنها نیاز دارند بدانند که در چه جامعه ای زندگی میکنند، کدام نوع از فرایند های اجتماعی در حال ظهور است ؟ همچنین آنها باید درککنند که جامعه تحت تاثیرفناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی به صورت بنیادین دگرگون شده و ضمن ارائه ی کارکردهای مثبت ، آسیب های جدی را هم به جامعه و اعضایش وارد کرده است که باز سازی آن ، تنها با لحاظ کردن تغییرات اجتماعی نوین و به زبان روش شناختی با شناسایی متغیر های مستقل جدید، ممکن خواهد بود.
از این رو و با توجه به موج رو به گسترش ظهور فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی آسـیب شناسی پدیده نوظهور در جوامع بشری، برای کیفیت بخشی به کارکردهای این فنون ارتباطی یک ضـرورت اسـت و ایـن نوشتار هم در پی پاسخ به این سوال می باشد که چه آسیب های احتمالی را می توان بـرای ایـن وسـایل نـوین ارتبـاطی فرض و تحلیل نمود؟ تحلیل نظری در جهت تبیین تأثیر وسایل ارتباطی نوین دیدگاه های نظری بسیاری در ارتباط با تأثیر وسایل ارتباطی نـوین بـر افـراد و جامعـه وجـود دارد.
٢ـ با اشباع بازارهای داخلی، این محصول ها در فهرست صادرات فرهنگی دنیای غرب به ممالک دیگر قـرار گرفـت و حاصل آن اینست که امروزه در سراسر جهان میتوان هواداران و شیفتگان خواننده ها و گروه های موسیقی غربـی را یافـت که مخاطب آلبوم ها و شوهای آن ها هستند و شدت علاقمندیشان به حدی اسـت کـه آن هـا را بـه عنـوان الگـوی خـود برگزیده و سبک زندگیشان را برای خود انتخاب کرده اند.