Abstract:
هدف: اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن در کشور است. روش: برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویتبندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است. در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یکطرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروههای نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد. یافتهها: نتایج اولویتبندی راهبردها و برنامهها بر اساس میانگین رتبهها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاستهای مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیتالمال و حقوق مردم، قانونگرائی و مسئولیت پذیری در برابر محیطزیست " در میان مجموعه برنامههای مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه، اولویت نخست را دارد. نتیجهگیری: با وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروههای سهگانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمانسازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه میشود.
Objective: This study aimed at investigating the role of education system in realizing the goals of resistance economy in Iran.
Method: For this purpose, the method of document content analysis was used, and to prioritize, the model based on the experts’ opinion approach was expanded and used in multiple ways. As for experts’ opinions, the research population included university professors, managers and experts of education, and managers and experts of institutions related to education, who were purposefully selected based on their knowledge, expertise, and interest in participating in this study. To analyze the findings, Friedman's test, two-way analysis of variance, and Kruskal-Wallis one-way analysis of variance were used, and the independence of sample groups from different statistical populations was tested.
Findings: The results of prioritizing the strategies and programs based on the average ratings showed that the strategy of "developing the participation of education system in realizing the goals of the resistance economy in Iran" has the second priority out of the four strategies. Furthermore, the program of "making resistance economy a discourse, and explaining relevant policies such as economic jihad, as well as promoting the culture of preserving the public treasury and people’s rights, the rule of law, and responsibility towards the environment", has the first priority among the programs related to the strategy of developing the participation of education system in the society.
Conclusion: despite the diversity of experts' opinions about the definition of resistance economy and its relationship with Islamic economy and the difference in the views of the three groups of university professors, managers and experts in education, and managers and experts of institutions associated with education, approaching an agreement to make a discourse and realize the goals of resistance economy in Iran is recommended.