Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه نابرایری جنسیتی با سلامت روان دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دوره کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س)یزد به تعداد 90نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2 –1401 در این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودند. کل جامعه با روش نمونهگیری سرشماری، انتخاب شدند و در نهایت 73نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند گردآوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1972) و پرسشنامه نابرابری جنسیتی جلیل دهنوی(1384) صورت گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار ، SPSS ، استفاده شد. یافتهها نشان دادند که رابطهی نابرابری جنسیتی با سلامت روان 352/0 درصد است که رابطهی مثبت و معنی داری است. به طوری که هرچه احساس نابرابری کمتر باشد، سلامت روان افراد بهتر است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور ارتقای سطح سلامت روان دانشجو-معلمان باید به ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تساوی آنها بین دختران و پسران توجه شود.
This study investigates the relationship between cognitive between gender inequality and mental health among student teachers of Farhangian University in Yazd. It is descriptive-correlational in terms of methodology and applied in terms of purpose. The population included all female bachelor students of educational science from Farhangian University, Fatima Al-Zahra (S) campus, Yazd city, in the academic year 2022-2023. The census sampling method was used, and 73 students were selected Data collection was done through Goldberg's mental health questionnaire (1972) and Jalil Dahnavi's gender inequality questionnaire (2014). SPSS software was used to analyze descriptive data and correlation between research variables. The findings showed that the relationship between gender inequality and mental health is /352, which is a positive and significant relationship. So that the lower the feeling of inequality, the better the mental health of people. Based on the findings of this research, it can be concluded that in order to improve the mental health of student-teachers, attention should be paid to cultural, social, economic and political values and their equality between girls and boys.