Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی در رابطه بین تعارض والد - نوجوان با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا اجرا شد. جامعهآماری پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 224400 نفر بود. 420 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به مقیاس ایدهپردازی خودکشی بک (BSSI، بک و همکاران، 1979)، سیاهه آسیب به خود (SHI، سانسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه رفتار متعارض (CBQ، رابین و فاستر، 1989) و پرسشنامه نیازهای بین فردی (INQ، ونآردن و همکاران، 2012) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر نشان داد، تعارض والد – نوجوان با ادراک سربار بودن، ایدهپردازی خودکشی و جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ارتباط مستقیم معنادار (01/0>P) و ایدهپردازی خودکشی و ادراک سربار بودن با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ارتباط مستقیم معنادار (01/0>P) و تعارض والد – نوجوان با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا از طریق ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی ارتباط غیرمستقیم و معناداری (01/0>P) بودند. نتایج این پژوهش نشان داد تعارض والد – نوجوان با واسطهگری ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی جرح خویشتن غیرخودکشیگرا را تبیین میکند و اینکه مدل از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. براساس یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت ادراک سربار بودن و ایدهپردازی خودکشی نقش واسطهای را در رابطه بین تعارض والد – نوجوان و جرح خویشتن غیرخودکشیگرا ایفا میکنند.
This research was carried out with the purpose of investigating the mediating role of perceived burdensomeness and suicidal ideation in the relationship between parent-adolescent conflict and non-suicidal self-injury. The research statistical population was 224,400 high school students in Tehran in the year 2018-2019. 420 students were selected via sampling cluster random method and Beck scale for suicidal ideation (Beck, Kovacs and Weissman, 1979), self-harm inventory (Sansone, Wiederman, Sansone and Touchet, 1998), conflict behavior questionnaire (Robin and Foster, 1989) and Interpersonal needs questionnaire (Van Orden, Kukrowicz, & Witte & Joiner, 2012) responded. The results of the path analysis showed that parent-adolescent conflict has a significant indirect effect on non-suicidal self-injury through suicidal ideation and perceived burdensomeness. In addition, parent-adolescent conflict, perceived burdensomeness, and suicidal ideation had the ability to explain 36% of the variance of non-suicidal self-injury. Based on the results of the research, it can be concluded that reducing the perceived burdensomeness, and suicidal ideation, and resolving parent-adolescent conflicts can have an effective role in reducing non-suicidal self-injury.