Abstract:
مقاله «خداوند کتاب را نازل کرده است» به قلم آقای شبستری با سه پرسشِ اصلی «معانی کتاب در قرآن؟ معانی نزول کتاب در قرآن؟ و « کتاب » بر چه کسی نازل شده است؟»، به دنبال اثبات این مطلب است که قرآن بر شخص پیامبر نازل شده است نه بر عموم مردم؛ اما با استفاده آیات، روایات و ادله عقلی، نظریات ایشان مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. از جمله ادلهای که میتوان در نقد نظریه ایشان بیان کرد، عبارتند از: آیات نزول تدریجی قرآن، آیات هدایت عمومی قرآن، آیات تحدی، آیاتی که عموم مردم یا مؤمنین را مورد خطاب قرار داده و ... همچنین روایاتی که تشویق به حفظ و کتابت قرآن دارد، دلالت بر نزول قرآن بر عموم مردم – نه فقط شخص پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) -دارد. این مقاله که بهصورت تحلیلی توصیفی کتابخانهای در یک مقدمه و سه بخش اصلی مطابق سه سؤال مطرح شده در مقاله آقای شبستری تدوین شده، در صدد بیان پاسخ شبهات وارده در مقاله فوق است و بیان میدارد تمامی ادعاهای مقاله ازجمله نظریه «زیست جهان وحیانی» ادعایی بیش نیست و هیچ سند معتبر عقلی و نقلی بر حقانیت یا مطابقت آن ذکر نشده است. یکی از اهداف نزول تدریجی این بود که شرع مقدس، به مرور زمان و با تکمیل دین به مردم ارائه شود. همچنین در صدد آن است که نشان دهد قرآن کتاب شریعتساز و منبع اصلی دین مبین اسلام است که برای بیان شریعت و تکالیف عموم مردم در راستای سعادت ابدی نازل شده است.
مقاله « خداوند کتاب را نازل کرده است » با سه پرسش اصلی « معانی کتاب در قران؟ معانی نزول کتاب در قران؟ و « کتاب » بر چه کسی نازل شده است؟ » به دنبال اثبات این مطلب است که قران بر شخص پیامبر نازل شده است نه بر عموم مردم. اما با استفاده ایات، روایات و ادله عقلی، نظریات شبستری مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.از جمله ادله ای که می توان در نقد نظریه ایشان بیان کرد: ایات نزول تدریجی قران، ایاتی هدایت عمومی قران، ایات تحدی، ایاتی که عموم مردم یا مومنین را مورد خطاب قرار داده و... است. همچنین روایاتی که تشویق به حفظ و کتابت قران دارد، دلالت بر نزول قران بر عموم مردم دارند نه شخص پیامبر(ص). این مقاله که بصورت تحلیلی توصیفی کتابخانه ای در یک مقدمه و سه بخش اصلی مطابق سه سوال مطرح شده در مقاله اقای شبستری تدوین شده که در صدد بیان پاسخ شبهات وارده در مقاله فوق میباشد و تمامی ادعاهای مقاله من جمله نظریه « زیست جهان وحیانی» ادعایی بیش نیست و هیچ سند معتبر عقلی و نقلی بر حقانیت و یا مطابقت ان ذکر نشده است. و یکی از اهداف نزول تدریجی این بود که شرع مقدس، به مرور زمان و با تکمیل دین به مردم ارايه شود. در صدد اثبات این نظریه است که قران کتاب شریعت ساز و منبع اصلی دین مبین اسلام است که برای بیان شریعت و تکالیف عموم مردم در راستای سعادت ابدی نازل شده است.