Abstract:
هر چند اندیشه توسعه در عربستان سعودی طی چند دهه اخیر مطرح بوده و مظاهر تمدنی این پیشرفت در این کشور مشهود است، اما بهواسطه تصلب اندیشه دینی حاکم بر این کشور و درهمتنیدگی آن با خاندان سیاسی حاکم، موجب تقویت جایگاه سنت در عربستان سعودی شده است. با روی کار آمدن نسل جدید رهبران سعودی و تلاش آنها برای تقویت جایگاه عربستان در جهان و نیز خروج این کشور از وابستگی به نفت، شاهد اصلاحات گاه ساختارشکنانه و در تضاد با سنتهای رایج در فرهنگ دینی محافظهکار و نصگرای حاکم بر این کشور هستیم. این تحقیق با کاربست روش تحلیل لایهای علتها و نیز با بهرهگیری از روش مطالعه اسنادی در مقام جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در هر یک از سطوح تحلیل و نیز سنجش روایی آن از طریق سنجش نخبگانی، در پی ارائه پاسخ به این سؤال است که آیا اندیشه توسعه در عربستان سعودی میتواند به تقابل نهاد قدرت با نهاد مشروعیت دینی در این کشور بیانجامد؟ یافته این تحقیق حکایت از آن دارد که نیروی توسعه در عربستان سعودی متأثر از اراده رهبری سیاسی این کشور بوده و اساساً در جریان سلفیسم وهابی، ظرفیت طرح و تعقیب اندیشه توسعه به شکل مرسوم وجود ندارد و به یک معنا، از حیث گفتمانی نمیتواند مولد اندیشه پیشرفت باشد. لذا، تداوم سیاستهای توسعهنگر نخبگان حاکم ایجاب مینماید تا نهاد مشروعیت دینی همچنان مشی محافظهکارانه خود را حفظ نموده و در جهت تأیید فرامین نهاد قدرت و مشروعیتبخشی آن عمل نماید. طبعاً این موضوع میتواند به افزایش نارضایتی وهابیون معترض و به طور خاص وهابیون جهادی و در نتیجه، افزایش تنشها میان این بخش از وهابیون با وهابیون محافظهکار درباری در آینده نزدیک منجر شود.
Although the idea of development in Saudi Arabia has been discussed over the past few decades due to the rich oil revenues and the consolidation of relations with the West after the geopolitical change in the region, and the civilisational and concrete manifestations of this development are evident in this country, due to the hardening of religious thought, the ruler of this country and his entanglement with the ruling political family has strengthened the position of the Sunnah in Saudi Arabia. With the arrival of the new generation of Saudi leaders and their efforts to strengthen Saudi Arabia's position in the world, as well as the country's move away from oil dependency, we are witnessing reforms that are sometimes disruptive and in conflict with the prevailing traditions in the conservative and textual religious culture that governs this country.
This research uses the method of stratified causal analysis to answer the question of what is the relationship between the actions of the new Saudi elites in the field of development policy and the thought of Salafi and Wahhabi Islamists. The results of this research suggest that the force of modernisation in Saudi Arabia is influenced by the will of the country's political leadership, and that Wahhabi-Salafism is fundamentally incapable of planning and pursuing the idea of development in a conventional way, and in a sense cannot be a producer of development thought from a discourse point of view. Therefore, the continuation of the modernisation policies of the ruling elites requires that the institution of religious legitimacy maintains its conservative approach and acts in the direction of approving and legitimising the decrees of the institution of power. Consequently, this issue may lead to an increase in the dissatisfaction of the protesting Wahhabis and especially the Jihadi Wahhabis, and we can expect an increase in tensions between this section of Wahhabis, the conservative Wahhabis and the royal court in the near future.