Abstract:
زمانی که فناوری با خلاقیت بشری پیوند میخورد مرز آن حتی به عالم خیال نیز راه پیدا میکند. مصادیق بارز قصه گویی نوین استفاده از فناوریهایی چون قصه گویی دیجیتال، صوتی، اینترنتی، تلویزیون و تلفن است که در کنار قصه گویی سنتی و چهره به چهره شکل گرفته است. قصهگویی دیجیتال از پدیدههای جدید در عالم فناوری و قصهگویی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین شاخص های تولید قصههای دیجیتال توسط کودکان میباشد. تعیین شاخص های تولید قصههای دیجیتال توسط کودکان از طریق نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش شامل خبرگان است که با استفاده از روش گزینشی، هدفمند و قضاوتی از نظرات 30 نفر از آنها استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهاي کاربردی است که به روش های کتابخانهای و کیفی با رویکرد دلفی انجام شد. روش گردآوري اطلاعات در این پژوهش، ترکیبی از مطالعات کتابخانهاي و میدانی است. به منظور سنجش توافق بین نظرات خبرگان از ضریب همبستگی کندال استفاده شده است. یافتههاي پژوهش توافق شدید بین نظرات خبرگان در دور اول و دوم را نشان می دهد. انتخاب موضوع قصه، نوشتن یا پیدا کردن قصه، تهیه فیلم و عکس، تهیه و ضبط صدا، ویرایش و ایجاد هماهنگی بین صدا و تصویر، مشاهده و بازنگری قصه دیجیتال، ارائه قصه دیجیتال، بازخور و بازبینی به عنوان مراحل تولید قصههای دیجیتال توسط کودکان شناسایی شدند
Machine summary:
تعیین شاخص هـای تولید قصه های دیجیتال توسط کودکان از طریق نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی قرار گرفت .
انتخـاب موضوع قصه ، نوشتن یا پیدا کردن قصه ، تهیه فیلم و عکس ، تهیه و ضبط صدا، ویرایش و ایجـاد هماهنگی بین صدا و تصویر، مشاهده و بازنگری قصه دیجیتال ، ارائه قصـه دیجیتـال ، بـازخور و بازبینی به عنوان مراحل تولید قصه های دیجیتال توسط کودکان شناسایی شدند.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که با تعـدادی از یافتـه هـای یـک نظرسـنجی دانشجویی نتیجه گیری می کند که قصه گویی دیجیتال یک رویکرد تدریس مفید و جذاب است که با استفاده از آن دانش آموزان هم مهارت های زبانشناسی و مهارت های غیرزبـانی را بهبـود می بخشند(٢٠).
نتایج نشان داد که استادان ملاحظـاتی بـرای اسـتفاده از ایـن تکنیک در دروس دانشگاهی دارند و معتقدند قصه گویی دیجیتال می تواند تکمیـل کننـده روش های متداول یادگیری و پژوهش باشد؛ اما، جایگزین مناسبی برای آنها نیست (١٣).
نتایج نشان داد که آموزش هـوش هیجـانی به روش قصه گویی بر کاهش کمرویی و ارتقاء هوش هیجانی و مولفه های آن در دانش آموزان دختر دبستانی موثر بوده است .
Digital Storytelling, Development of Educational Technology, Volume Four, Number 3, December.
study of the uses and potential of digital storytelling, Centre for Active Learning & Department of Education, University of Gloucestershire 10.
Learning Processes for Digital Storytelling Scientific Imagination, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(2), em1659.
Rasooli, Roya & Mohammadi Sirat, Fatemeh & Hosseinian, Simin.