Abstract:
زمینه در دنیای دیجیتال امروز، به نظر می رسد که مرز بین استفاده از تکنولوژی و سوء استفاده از آن به باریکی یک تار مو باشد. بسیار فراوانند افرادی که عادات افراطی اینترنتی و رفتارهای نابهنجار اخلاقی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای هوش اخلاقی در رابطه بین سبک های فرزندپروری ادراک شده با اعتیاد به اینترنت دانشجویان استان قزوین انجام شد. روش روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های استان قزوین در سال 98 بود که از میان آنها نمونه ای با حجم 270 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه های فرزندپروری بامریند (1972)، اعتیاد به اینترنت یانگ (2011) و هوش اخلاقی لینک و کی یل (2011) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، شامل شاخص های جمعیت شناختی و آمار استنباطی، شامل الگوی تحلیل مسیر و آزمون سوبل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که هوش اخلاقی بین سبک های فرزندپروری ادراک شده دانشجویان و اعتیاد به اینترنت آنها نقش میانجی دارد. بدین معنا که هوش اخلاقی با سبک های فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه و اعتیاد به اینترنت رابطه معکوس معنادار، و با سبک فرزندپروری مقتدرانه (دموکراتیک) و عدم اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنا دار دارد. همچنین مدل ارایه شده برای تعیین رابطه متغیرهای پژوهش از برازش مطلوب برخودار بود. نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش و ارتقاء سطح هوش اخلاقی می تواند به عنوان یک روش پیشگیری و یا حتی یک روش درمانی در قالب تکنیک های درمان شناختی-رفتاری برای اعتیاد اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.
Background: In today’s digital world, there seems to be a thin line between technology use and abuse. There are many people who have extreme internet habits and abnormal moral behaviors. The purpose of this study was to determine the mediating role of moral intelligence in the relationship between perceived parenting styles and internet addiction of students in Qazvin province.
Method: The research method was correlation. The statistical population of all undergraduate and postgraduate students of Qazvin province universities in 2019, among them a sample of 270 students was selected by cluster random sampling method. The research tools were Baumrind Parenting Styles Questionnaire (1972), Young Internet Addiction (2011) and Moral Intelligence of Lennick and Kiel (2011). Data were analyzed using descriptive statistics, including demographic indicators and inferential statistics, including path analysis pattern and Sobel test.
Results: The results showed that moral intelligence has a mediating role between students' perceived parenting styles and their internet addiction. This means that moral intelligence has a significant inverse relationship with authoritarian and negligent parenting styles and Internet addiction, and has a significant positive relationship with authoritative parenting style and lack of internet addiction. Also, the proposed model had the desired fit to determine the relationship between the research variables.
Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that training and promoting moral intelligence can be used as a prevention method or even a treatment method in the form of CBT techniques for internet addiction.