Abstract:
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تدوین و بررسی اثر برنامه آموزشی مبتنی بر تعاملات والد-کودک بر بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی والدینی مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه-بیشفعالی صورت پذیرفت. روش پژوهش: روش مطالعه حاضر از نوع مطالعات آمیخته بود که در بخش کیفی از رویکرد گرندد تئوری و در بخش کمی از روش آزمایشی استفاده شد، روش نمونهگیری نیز در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی در دسترس بود. یافتهها: با توجه به نتایج حاصل از مصاحبههای بخش کیفی، ده جلسه به ترتیب با اهداف آشنایی با طرح، مراقبه، شناخت اختلال، کنترل محرکی، مهارت همدلی، توجه به آسیبهای محیطی، افزایش دقت، حمایت اجتماعی، بازداری پاسخ و مرور شناسایی شدند و در بخش کمی برای گروه آزمایشی اجرا شد، نمونهها در مطالعه کمی همچنین به پرسشنامههای مقیاس خودکارآمدی والدینی و بهزیستی روانشناختی ریف بهصورت پیش و پسآزمون و پیگیری پاسخ دادند. یافتههای حاصل از آزمون واریانس طرح درون آزمودنی – بین آزمودنی نشان داد که درمان خانواده محور بر افزایش نمرات بهزیستی روانشناختی (001/0 P) و خودکارآمدی والدینی (001/0 P) در پسآزمون موثر بوده و این افزایش پایداری خود را در مرحله پیگیری نیز حفظ کرده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج در حالت کلی نشان داد که برنامه آموزشی تدوین شده در مطالعه حاضر دارای اعتبار مناسبی میباشد و میتواند در افزایش بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی والدینی مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه-بیشفعالی مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: This study is aimed at developing an education program based on parent-child interactions and examining its impact on psychological wellbeing and parental self-efficacy of mothers of children with ADHD.
Method: This study was a mixed study, in which Grounded theory was used in the qualitative section and the experimental method was used in the quantitative section. Purposive sampling was used in the quantitative section and convenience sampling was used in the qualitative section. Ten sessions aimed at 1. introducing the program, 2. meditation, 3. recognizing the disorder, 4. stimulus control, 5. empathy skill, 6. dealing with environmental modifications, 7. increasing attention, 8. social support, 9. response inhibition and 10.
Results: review were respectively recognized based on the results obtained from the interviews conducted in the qualitative section. These were then carried out for the experimental group in the qualitative section. Participants answered to the parental self-efficacy scale questionnaires (Domka et al., 1996) and psychological well-being (Ryff, 2002) in the quantitative study using pre-post tests and follow-up.
Discussion and Conclusion: Findings obtained from within-subjects between-subjects design variance test revealed that family-centered therapy was effective in increasing psychological well-being (P