Abstract:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روشها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. پایایی دادهها از روش هولستی بررسی شد. نتایج: در دستهبندی اول مولفههای خودمدیریتی، مهارتهای ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مولفه مهارتهای ارتباطی بهطور قابل ملاحضهای بیش از دو مولفه دیگر مورد توجه بود. دستهبندی دوم مولفههای فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دستهبندی سوم مولفه حفظ سلامت نسبت به بیماریهای جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دستهبندی چهارم مولفه تنظیمکننده بر سایر مولفهها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دستهبندی پنجم مولفه جسمی نسبت به مولفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، همگونی در مولفههای مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی رعایت نشده است و با توجه به این یافتهها به برنامهریزان درسی پیشنهاد میشود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بازنگری شود.
The purpose of this study was to investigate the place of self-care education in the intended curriculum of experimental sciences. The research method was a content analysis with practical goals. The research population included the book of experimental sciences. Descriptive statistics were used to analyze the data. The reliability of the data was checked by the Holstein method. In the first category of self-management components, communication skills and information acquisition skills were investigated, and the communication skills component was considered significantly more than the other two components. The second category of individual, behavioral and environmental components was of equal interest. The third category of health maintenance component was more frequent than minor, chronic and acute diseases. fourth category of regulatory component was superior to other components, i.e. preventive, reactive and restoring health. The fifth category of the physical component was more important than the mental, emotional, spiritual, school and community components. According to the results of the research, the homogeneity in the different components of self-care in the textbook of experimental sciences has not been observed. According to the findings, it is suggested that the status of teaching self-care in the textbook of experimental sciences of the second elementary school be revised.