Abstract:
امروزه هویت و ابعاد جذابیت جسمانی با مدیریت بدن آغشته شده است و تبیین و بکارگیری استراتژیهای تبلیغاتی در
این زمینه میتواند راهگشا باشد. در این پژوهش سعی بر این است که ابعاد نگرشی و رفتاری مدیریت بدن مورد بررسی
قرار گیرد و تاثیر عوامل اجتماعی (نگرش دوستان» نگرش خانواده» فشارهای اجتماعی-فرهنگی» مدگرایی و پذیرش
اجتماعی) و عوامل فردی (دینداری» تنوعطلبی» جلب توجهء عزتنفس» سبکزندگی) و تبلیغات و رسانههای اجتماعی
(محیطی, رسانه» چهرهبه چهره) بر مدیریت بدن مورد بررسی قرار بگیرد. مدیریت بدن در این پژوهش از دو جنبه نگرشی و
رفتاری با زیر متغیرهایی شامل: جراحی زیبایی» سلامت رفتار» آرایش و بهداشت» کنترل وزن و پوشش ظاهری در نظر
گرفته شده است. نوع پژوهش حاضر از لحاظ هدفء کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش» توصیفی است. جامعه آماری این
پژوهش» بانوان بالای ۱۸ سال ساکن در شهر اصفهان میباشند. حجم نمونه آماری ۳۲۷ نفر از میان بانوان اصفهانی
میباشد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساخته و روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد.
برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترتیبی استفاده شد» همچنین روایی واگرا و روایی همگرا
نیز مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار
4 و۳1 5۵۳۲ و 26 5۳5۹۹5 انجام پذیرفت و نتایج پژوهش نشان داد که از تعداد ۱۳ فرضیه موردنظر»ء ۱۱ فرضیه مورد
پذیرش قرار گرفتند که به اختصار عبارتند از (تاثیر عوامل فردی و عوامل اجتماعی و تبلیغات بر مدیریت بدن» همچنین
تاثیر تبلیغات بر عوامل اجتماعی» تاثیر تبلیغات بر عوامل فردی, تاثیر عوامل اجتماعی بر عوامل فردی. علاوه براین
تبلیغات با نقش میانجی عوامل اجتماعی بر بعد رفتاری مدیریت بدن و همچنین تبلیغات با نقش میانجی عوامل فردی بر
مدیریت بدن تاثیر داشتند. ۲ فرضیه (تاثیر عوامل اجتماعی بر بعد نگرشی مدیریت بدن و تبلیغات با نقش میانجی عوامل
اجتماعی بر بعد نگرشی مدیریت بدن) رد شدند. با توجه به نتایج این پژوهش» به مخاطبان پیشنهاد میشود با افزایش
سطح آگاهی زنان توسط آموزش صحیح» شدت تاثیرگذاری تبلیغات و رسانه را در مدیریت ناصحیح بدن کاهش دهند.
Machine summary:
در اين پژوهش سعي بر اين است که ابعاد نگرشي و رفتاري مديريت بدن مورد بررسي قرار گيرد و تأثير عوامل اجتماعي (نگرش دوستان ، نگرش خانواده ، فشارهاي اجتماعي -فرهنگي، مدگرايي و پذيرش اجتماعي ) و عوامل فردي (دينداري ، تنوع طلبي ، جلب توجه ، عزت نفس ، سبک زندگي) و تبليغات و رسانه هاي اجتماعي (محيطي ، رسانه ، چهره به چهره ) بر مديريت بدن مورد بررسي قرار بگيرد.
در اين مقاله سعي بر اين است که ابعاد نگرشي و رفتاري مديريت بدن مورد بررسي قرار گيرد و تأثير سه عامل اجتماعي (نگرش دوستان ، نگرش خانواده ، فشارهاي اجتماعي ـ فرهنگي، مدگرايي و پذيرش اجتماعي ) و فردي (دينداري ، تنوع طلبي ، جلب توجه ، عزت نفس ، سبک زندگي ) و تبليغات و رسانه هاي اجتماعي (محيطي، رسانه ، چهره به چهره ) بر مديريت بدن مورد بررسي قرار بگيرد.
در اين پژوهش سعي بر اين است که ابعاد نگرشي و رفتاري مديريت بدن مورد بررسي قرار گيرد و تأثير سه عامل اجتماعي (نگرش دوستان ، نگرش خانواده ، فشارهاي اجتماعي- فرهنگي، مدگرايي و پذيرش اجتماعي ) و فردي (دينداري ، تنوع طلبي ، جلب توجه ، عزت نفس ، سبک زندگي) و تبليغات و رسانه هاي اجتماعي (محيطي، رسانه ، چهره به چهره ) بر مديريت بدن مورد بررسي قرار بگيرد.
اين نتيجه با نتايج پژوهش هاي (يوسفيفرد،١٣٩٦) و (فاتحي و اخلاصي،١٣٨٧)و(مهديزاده و رضايي،١٣٩٣) و (باباييفرد و همکاران ،١٣٩٩) هماهنگ و همراستا ميباشد و فرضيه ٥ با نشان داد که بين متغير تبليغات و رسانه ها و بعد نگرشي مديريت بدن ، ارتباط معنادار وجود دارد.