Abstract:
تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی_تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بوده و برای انجام آن، در ابتدا از طریق مطالعات اکتشافی بهصورت کتابخانهای_اسنادی انجامشده است سپس برای سنجش خلاقیت روستاها، چهار بعد کالبدی، اجتماعی_فرهنگی، اقتصادی، زیستمحیطی و به همراه شانزده معیار مورداستفاده قرار گرفتند. جامعه آماری تحقیق را مدیران محلی، دانشجویان بومی و فعالان گردشگری بخش مرکزی شهرستان سرعین تشکیل داده است که 135 نفر -بر اساس فرمول کوکران- بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها را پرسشنامه محقق ساخته تشکیل میدهد که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و خبرگان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک متغیره و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نرمافزارهای مورد استفاده در این پژوهش SPSS و AMOS بودند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بالاترین میانگین مربوط به بعد زیست محیطی (74/3) قرار دارد و پایینترین میانگین مربوط به بعد کالبدی (49/3) است. همچنین یافتهها نشان داد که تمامی معیارها و شاخصهای گردشگری خلاق در روستاهای بخش مرکزی سرعین در وضعیت مطلوب قرار دارند و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز از تأیید مدل استفاده شده در این تحقیق حکایت دارد. نتایج نشاندهنده آن است که شاخصهای کالبدی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی در گردشگری خلاق اثر دارند.
Introduction
The rural areas of the Central District of Sarein County are an important tourism center in
Iran due to their unique natural location and human context so that they host many tourists
every year. However, it has not been adequately successful yet due to the lack of sound
planning. Therefore, the present research aimed to evaluate and measure the factors
influencing the realization of creative rural tourism in this district.
Materials and Methods
To analyze the issue and achieve the research goal, the researchers adopted an applied
methodology that used a survey design for data collection. The statistical population was all
local managers and experts living in the rural areas of the Central District of Sarein County.
The subject was analyzed by five indices, including flexibility and creativity, innovation, risktaking,
leadership, and participation, using 22 indicators. Data were analyzed by singlesample
t-test and confirmatory factor analysis. The software packages used were SPSS and
AMOS