Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفه های برنامه درسی معنوی با رویکرد تلفیقی در دوره متوسطه مبتنی بر نظر خبرگان ومتخصصان بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر؛ شامل خبرگان حوزه برنامه درسی به ویژه اساتید برنامه ریری درسی دانشگاههای کشور و متخصصان ذیربط بوده که مولفه های برنامه درسی معنوی با رویکرد تلفیقی در دوره متوسطه به کمک آنها مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفتند. نمونه پژوهش حاضر ، ده نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند وتا حد اشباع نظری انجام شد. برای گردآوری داده ها از طریق فیش برداری و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده شد. جهت تحلیل داده ها در پژوهش حاضر؛ از ابزار های اندازه گیری مانند روش تحلیل متنی در مصاحبه خبرگان بهره گرفته شد. از نتایج ویافته های به دست آمده از تحلیل مصاحبه خبرگان مجموعا 10 عنصر با 132 مقوله و 368 شاخص کشف و استخراج گردید که 10 عنصر نقش آفرین و تاثیر گذار در فرایند شناسایی مولفه های برنامه درسی معنوی با رویکرد تلفیقی در دوره متوسطه با الهام و تبعیت از الگوی اَکِر عبارتند از: هدف، محتوا، فعالیت های یادگیرنده، نقش معلم، ارزشیابی، منطق، مواد و منابع یادگیری، گروه بندی دانش آموزان، مکان یادگیری، زمان یادگیری.
The purpose of the current research was to identify the components of the spiritual curriculum with an integrated approach in secondary school based on the opinion of relevant experts and experts. The participants of the current research; It included experts in the field of curriculum, especially curriculum planning professors of universities in the country and relevant experts, with their help, the components of the spiritual curriculum were identified and analyzed with an integrated approach in the secondary school. The sample of the current research was ten experts, the country's curriculum planning professors and related specialists, which was conducted using a targeted sampling method until theoretical saturation. It was used to collect data through questionnaires and semi-structured interviews with experts. To analyze the data in the current research; Measurement tools such as textual analysis was used in expert interviews. From the results obtained from the analysis of expert interviews, there are a total of 10 elements with 132 categories and 368 indicators. It was discovered and extracted that 10 elements that play a role and influence in the process of identifying the components of the spiritual curriculum with an integrated approach in the middle school period inspired by and following the Acker model are: goal, content, learner's activities, teacher's role, evaluation, logic Learning materials and resources, student grouping, learning place, learning time.
Machine summary:
از نتايج ويافته هاي به دست آمده از تحليل مصاحبه خبرگان مجموعا ١٠ عنصر با ١٣٢ مقوله و ٣٦٨ شاخص کشف و استخراج گرديد که ١٠ عنصر نقش آفرين و تاثير گذار در فرايند شناسايي مولفه هاي برنامه درسي معنوي با رويکرد تلفيقي در دوره متوسطه با الهام و تبعيت از الگوي اَکِر عبارتند از: هدف ، محتوا، فعاليت هاي يادگيرنده ، نقش معلم ، ارزشيابي، منطق ، مواد و منابع يادگيري، گروه بندي دانش آموزان ، مکان يادگيري، زمان يادگيري.
(ملکي، ١٣٩٩) زيرا براي اجرايي شدن راهبرد برنامه درسي معنوي با رويکرد تلفيقي نياز به نظريه پردازي اساتيد 1 -Spiritual Curriculum 2 -Integrated approach تعليم و تربيت در اسناد بالادستي و همراهي مسئولين نظام آموزشي کشور به جهت پشتيباني در عملياتي شدن و اجراي اين رويکرد دارد (اديب منش ، ١٣٨٧).
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري براساس تحليل متني مصاحبه خبرگان ( اساتيد برنامه ريزي درسي کشور و متخصصان ذيربط ) ؛ويژگيهاي عناصر دهگانه الگوي برنامه درسي معنوي با رويکرد تلفيقي در دوره متوسطه بدين شرح است : اهداف برنامه درسي در اين پژوهش با الگوي طراحي شده توسط حسيني و خادمي (١٣٩٥) ، اديب منش (١٣٩٧) ، حسيني (١٣٩٢) ، حق پرست ، (١٣٩٥) ،احمدي (١٤٠٠) ، ملکي (١٣٩٩)، نلسون ١(٢٠١٤)، شائو٢ (٢٠١٦) داراي نکات مشترکي بدين شرح هستند: پرورش يادگيرندگان مادام العمر، مستقل ، نقاد، فعال و خلاق و حل کننده مسئله .