Abstract:
با توجه به اینکه قدرت نرم جهت دهنده به ذهن و رفتار در همه حوزه های اجتماعی و توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران است و جنس آن از نوع اقناع است؛ تحقیق حاضر تلاش دارد نشان دهد که نهاد بازار سنتی چگونه به واسطه مولفه های قدرت نرم مبتنی برگفتمان اسلامی- ارزشی به بسیج نیروهای سیاسی سنتی در فرایند مبارزه علیه رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی اقدام نمود. نتایج و یافته ها تحقیق حاضر که با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر رویکرد جامعه شناسی تاریخی به رشته تحریر درآمده است نشان می دهد که احساس هویت جمعی، پایبندی به سنت و مذهب به ویژه مذهب شیعه، شبکه منسجم ارتباطاتی با تکایا و مساجد، فرهنگ مقاومت، ولایت مداری و اطاعت پذیری از مرجعیت ، فرهنگ همیاری، تعاون وهمیاری تاریخی میان بازار و روحانیت مولفه های تقویت کننده قدرت نرم و کنشگری سیاسی بازار سنتی در فرایند اقناع سازی و بسیج بازاری ها به عنوان بخشی از طبقه متوسط سنتی در تحولات سیاسی- اجتماعی منتهی به انقلاب اسلامی می باشد.
Considering that soft power directs the mind and behavior in all social spheres and the ability to shape the preferences of others, and its gender is persuasive; The present study tries to show how the Bazaar Sonati institution mobilized traditional political forces in the process of struggle against the Pahlavi regime until the victory of the Islamic Revolution through the components of soft power based on Islamic-value discourse. Results and Findings The present study, which has been written using a descriptive-analytical method based on the approach of historical sociology, shows that a sense of collective identity, adherence to tradition and religion, especially the Shiite religion, a coherent network of communication with Takaya and Mosques, the culture of resistance, governorship and obedience to authority, the culture of cooperation, cooperation and historical cooperation between the bazaar and the clergy are components of the soft power and political activism of the Bazaar Sonati in persuading and mobilizing markets as part of the traditional middle class in political developments. - is a society leading to the Islamic Revolution.
Machine summary:
نتايج و يافته ها تحقيق حاضر که با بهره گيري از روش توصيفي تحليلي و مبتني بر رويکرد جامعه شناسي تاريخي به رشته تحرير درآمده است نشان مي دهد که احساس هويت جمعي، پايبندي به سنت و مذهب به ويژه مذهب شيعه ، شبکه منسجم ارتباطاتي با تکايا و مساجد، فرهنگ مقاومت ، ولايت مداري و اطاعت پذيري از مرجعيت ، فرهنگ همياري، تعاون وهمياري تاريخي ميان بازار و روحانيت مؤلفه هاي تقويت کننده قدرت نرم و کنشگري سياسي بازار سنتي در فرايند اقناع سازي و بسيج بازاري ها به عنوان بخشي از طبقه متوسط سنتي در تحولات سياسي- اجتماعي منتهي به انقلاب اسلامي مي باشد.
همبستگي عميق بازاريان و روحانيون در ايران و نقش مهم آنهـا در همـه ي جنبش هـاي سياسـي يک قرن اخيـر ايـران ، قـدرت نـرم و وزنـه ي سياسـي و اجتمـاعي آن هـا را بـه مراتـب سـنگين تر از همتايانشان در ديگر کشورهاي اسلامي کرد، البته در اسلام از همان آغاز رابطه ي عميقـي بـين بـازار و دين وجود داشته است ، خاستگاه اسلام از مراکز عمده ي تجارت يعني مکه بـوده ، پيـامبر اسـلام پيشـه تجارت و لقب امين داشت و تصوير خداوند قـادر فعـال در اسـلام همچـون تـاجر امـين حسـاب و کتاب داني است که ترازو در دست ذره ذره اعمال و رفتـار آدميـان را بـر کفـۀ آن ميگـذارد و سـبک و سنگين ميکند و عقوبت و پاداش ميدهد (اشرف ، ١٣٧٥: ٣٣).