Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی چند فرهنگی در دانش آموزان و نظام تعلیم و تربیت می باشد. برای نگارش این پژوهش از روش مروری - کتابخانه ای استفاده شده است، که بعد از بررسی و مرور منابع معتبر در این زمینه مثل کتاب ها، مقالات و دیگر منابع مکتوب و تجزیه و تحلیل آنها به یافته هایی دست یافتیم. تعارضات و تفاوت های فرهنگی، دانش آموزان را در دوران تحصیل با مشکلاتی رو به رو می کند. آموزش چند فرهنگی و بررسی چند فرهنگی در دانش آموزان یک حرکت اصلاحی فرهنگی است که هدف آن تغییر چارچوب موسسات آموزشی است. رویکرد چند فرهنگی مفهومی است که در چند دهه اخیر مورد توجه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. فرهنگ های متفاوت، دارای نظام های متفاوت معنایی هستند با این وجود دانش آموزان هم در مدارس با فرهنگ های گوناگون وجود دارند، که با به کار گیری روش های مناسب می توان از تعارضات احتمالی جلوگیری کرد.
Machine summary:
هدف برنامه درسی چند فرهنگی قادر ساختن دانش آموزان در شناخت ارزش های بومی است طراحی فعالیت های آموزشی باید موجب جذب عناصر غنی فرهنگ بومی شود تا از این طریق زمینه لازم برای رشد افراد فراهم شود.
ضرورت های تربیت معلمان آشنا به آموزش چند فرهنگی در نظام آموزشی ایران در بخشهای آموزش تصویر بر این است که فرهنگ بر یادگیری دانش آموزان تأثیر زیادی دارد و بسیاری از نظام جنبه های فرهنگ هر فرد در ایجاد هویت در فراگیری و دست یابی وی به خودپنداره تأثیر می گذارد و بر باورها، ارزشها نگرشها انتظارات روابط اجتماعی زبان مورد استفاده و سایر رفتارهای فرد مؤثر واقع می شود کیفیت تربیت معلم و صلاحیتها و تواناییهایی که در این نظام به کارگزاران اصلی تعلیم و تربیت اعطا میشود مشخص خواهد کرد که چه نوع سیاست ها و برنامه هایی را میتوان در پیش گرفت یا تا چه میزان میتوان به ایجاد تحول در راهبردها و رویکردهای سنتی امیدوار بود برنامه های تربیت معلمان باید راهبردهایی را به معلمان یاد دهد که بیان کنندۀ نقش تاریخی همه اقوام و ملیت ها در تعالی کشور باشد و از هرگونه قوم مداری و برتری یک قوم و تحلیل سایر فرهنگ ها در فرهنگ مسلط خودداری کند برنامههای تربیت معلم، به خصوص باید منابع مطالب نیروی انسانی و دانش پایه ای را فراهم آورد که در خدمت آموزش چندفرهنگی باشد.
Multicultural leadership characteristics of a school director in an educational setting in South Korea: A case study.