Abstract:
الگوی کشت به عنوان یکی از اجزای سیستم کشاورزی میتواند نقش موثری در دستیابی به اهداف توسعه
کشاورزی و روستایی که همانا بهبود زندگی کشاورزان و رفاه حال آنان است، داشته باشد. انتخاب هر
الگوی کشت، به دلیل چند بعدی بودن کشاورزی میتواند پیامدهای مهمی در زندگی کشاورزی و جامعه
روستایی داشته باشد. طرح توسعه کشت زیتون از مهمترین برنامههای وزارت جهاد کشاورزی بوده که در
این راستا مبالغ قابل توجهی از بودجه کشور صرف اجرای این طرح شده است. با توجه به اجرای گسترده
طرح از سال ١٣٧٢ در استان گلستان، ارزیابی میزان بومیسازی کشت زیتون در استان گلستان هدف کلی
این تحقیق است. در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی بهره جسته شده است و برای گردآوری دادهها
علاوه بر مطالعات کتابخانهای از روش پیمایشی نیز استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان و
مسئولان جهاد کشاورزی استان گلستان که در ارتباط با طرح کشت زیتون فعالیت داشتهاند و خبرگان
(کارشناسان و صاحبنظران) تشکیل میدهند. ابزار مورد استفاده در گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق
ساخته مشتمل بر ٢٥ مولفه مورد سنجش است که در ابعاد اقتصادی، دیگاههای شخصی، بومیسازی زیتون
و مشارکتهای دولتی است. نتایج بیانگر آن است که میزان بومیسازی زیتون در استان گلستان مطلوب
ارزیابی شده است و اما در بخش ایجاد امکانات تبدیلی همسو با کشت زیتون نقصهایی وجود دارد که
مشارکت دولت برای حل این مشکل ضروری به نظر میرسد.
Machine summary:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).