Abstract:
چکیده هدف از این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سوادآموزی است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به رویکرد کیفی است که برای طراحی برنامه درسی از سنتز پژوهی و برای اعتباربخشی از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش سنتز پژوهی شامل اسناد و در بخش تکنیک دلفی از افراد تشکیلشده است. اسناد شامل گزارشهای یونسکو، رسالهها، پایاننامهها، مقالات، کتابها، طرحهای پژوهشی معتبر و جدید راجع به سوادآموزی در ایران و جهان و افراد شامل متخصصان برنامه درسی دوره سوادآموزی هستند. برای انتخاب نمونه در بخش سنتز پژوهی تأکید بر نمونههای جدید و معتبر هست در بخش اعتباربخشی 5 نفر از متخصصان برنامه درسی سوادآموزی به روش هدفمند مبتنی بر معیار انتخابشدهاند. قسمت سنتز پژوهی از برگه یادداشت ،فیشبرداری و در بخش اعتباربخشی از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار پژوهش استفادهشده است.در پایان برنامه درسی سوادآموزی مبتنی بر الگوی تایلر شامل اهداف،محتوا،روشهای یاددهی –یادگیری،ارزشیابی و مربی طراحی و بهوسیله متخصصان برنامه درسی سوادآموزی اصلاح و تأیید گردید.
Background and Objectives: The purpose of this research is to design and validate the literacy curriculum model.
Methods: This research is based on practical purpose and qualitative approach, research synthesis was used to design the curriculum and Delphi technique was used for validation. The research community consists of documents in the research synthesis section and individuals in the Delphi technique section. The documents include UNESCO reports, treatises, theses, articles, books, authentic and new research projects about literacy in Iran and the world, and people including literacy curriculum experts. For sample selection in the research synthesis section, the emphasis is on new and valid samples. In the accreditation section, 5 literacy curriculum specialists have been selected in a targeted method based on criteria. In the synthesis part of the research, the note sheet was used, and in the validation part, the semi-structured interview was used as a research tool.
Findings: At the end, the literacy curriculum template including elements such as goals, content, teaching-learning methods, evaluation and instructor was designed and modified and approved by literacy curriculum experts.
Conclusion: Considering the importance of the literacy course, the elements of the curriculum should be defined for the audience and trainers of this course and act according to the suggested model.
Machine summary:
سؤال هاي پژوهش ١- اهداف و مقاصد مطلوب نهضت سوادآموزي کدم اند؟ ٢- محتوا و فعاليت هاي مطلوب نهضت سوادآموزي کدام اند؟ ٣-راهبردهاي ياددهي-يادگيري مناسب نهضت سوادآموزي کدم اند؟ ٤- روش هاي ارزشيابي مطلوب نهضت سوادآموزي کدام اند؟ ٥- ويژگيهاي مربي نهضت سوادآموزي کدام اند؟ #$$002 روش پژوهش پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردي است و مبتني بر رويکرد کيفي است به گونه اي که براي طراحي برنامه درسي سوادآموزي از روش سنتز پژوهي ١ و براي اعتباربخشي الگوي به دست آمده از تکنيک دلفي ٢ استفاده شد.
براي جستجو 4 کليدواژه ها از طريق پايگاه هاي اطلاعاتي خارجي و داخلي مطالعات و منابع موردنظر، بازيابي شدند؛ که ازجمله مهم ترين اين کليدواژه ها، ميتوان به موارد زير اشاره داشت : کليدواژه هاي انگليسي: ؛Curriculum, education, literacy, literacy curriculum کليدواژه هاي فارسي: برنامه درسي،آموزش ،سوادآموزي، برنامه درسي سوادآموزي .
slot 5 يافته ها پرسش اول پژوهش : اهداف و مقاصد مطلوب نهضت سوادآموزي کدم اند؟ هدف ها در تعيين و هماهنگ ساختن برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي و پرورشي، مشخص کردن راه و روش هاي آموزش ، ارزشيابي برنامه ها، کار و کوشش معلم و شاگرد و ميزان پيشرفت ، نقش اساسي دارند (ملکي، ١٣٨٩).
پرسش دوم پژوهش : محتوا و فعاليت هاي مطلوب نهضت سوادآموزي کدام اند؟ پس از انتخاب هدف ، محتواي برنامه درسي انتخاب و سازمان دهي ميشود، محتوا توصيف است ازآنچه بايد آموزش داده شود لذا، انتخاب محتواي مناسب نه تنها موجب تحقق اهداف برنامه آموزشي ميشود بلکه باعث رشد تواناييها، مهارت ها و نگرش هاي فراگيرنده خواهد شد.