Abstract:
زمینه و هدف
در ادبیات فارسی قداستی حول واژه عشق و به تبع آن عاشق، معشوق، وصال و هجران شکل گرفته و به همه متون تعمیم داده شده است. ظاهرا در ابتدا عشق معادل رابطه ای مبتنی بر هوسرانی جنسی بوده و به مرور زمان تحول مصداقی یافته است. برای تبیین این مدعا، مضامین غزلیات انوری با آن دسته از غزلهای سعدی که معشوق در آنها فردی انسانی است (صرف نظر از فحوای عرفانی و غیر عرفانی)، به روش تطبیقی مقایسه و روابط عاشق و معشوق و تلقی دو شاعر از مفهوم و مصداق عشق، تحلیل شده است.
روش مطالعه
روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.
یافته ها
تلقی انوری از مفهوم عشق، متاثر از زیست جهان او، به نحوی کاملا ریالیستی، مبتنی بر کامجویی جنسی است. عاشقی از نظر او فرایند جلب رضایت مطلوب برای تمتع جسمانی و معشوق، فردی انسانی (غلام یا غیر آن) است که بعضا در مقابل دریافت مزد، خود را در اختیار دیگری قرار میدهد. فراق در این تلقی، معادل عدم امکان تمتع (در حضور) و وصال مفهوم مخالف آن است. در گفتمان سعدی، عشق انسانی بیشتر، رابطه ای برای حظ روحانی و کسب کمال از طریق دلبستگی به فردی (معشوق) است که تجلیگاه جمال است. وصال در اینجا بیشتر معادل حظ بصر از زیبایی و فراق صرفا محرکی برای شوق بیشتر است. ستایش و توصیف و گله مندی و... بر همین اساس تابع نگاه شاعران به مقوله عشق است.
نتیجه گیری
در هر دو گفتمان، آنجا که معشوق فردی انسانی است، وجه تمایز سعدی از انوری، نیت عشق ورزی است. این موضوع خود تعیین کننده مفهوم و مصداق عشق، عاشق، معشوق و وصال و هجران است که در شعر انوری به مصداق اولیه (یعنی فرایند کامرانی جنسی) نزدیک بلکه منطبق است. گزارشهای عشق عذری، تحول معنای حب در قرآن کریم، نگاه عرفانی به داستان یوسف (ع)، برداشتهای نمادین از داستانهایی مانند محمود و ایاز و طرح عشق عرفانی مبتنی بر زیباپرستی، موجب تسری مفهوم مقدس عشق به روابط اروتیک سبک خراسانی است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: In Persian literature, holiness has been formed around the word love. As a result, the concepts of lover, beloved, vesal (union) and hejran (separation) has been created, and they have been applied to all texts. This paper investigates the motifs and attributes of this issue. The aim is to clarify that, apparently, in the beginning, love was equivalent to a relationship based on sexual desire. But, over time, its concept has been transformed. To support this argument, the themes of the two poet’s sonnets in which the lover is a human being (regardless of the mystical or non-mystical connotations), have been compared in a descriptive way. The statistical population of the research is all of Anvari's sonnets and some of Sa’adi's sonnets, which were randomly selected.
METHODOLOGY: The method of conducting this research is descriptive-analytical and the method of collecting library information.
FINDINGS: The results of the research show that Anvari's understanding of the concept of love is influenced by his life in a completely realistic way, based on sexual desire. In his opinion, love is the process of obtaining the desired satisfaction for physical enjoyment and the lover is a human being (slave or otherwise) who sometimes presents himself to another person in exchange for receiving a wage. Separation, in this regard, is equivalent to the impossibility of enjoyment (in the present time) and union is its opposite concept. In Sa’adi's discourse, human love is often a relationship for spiritual pleasure and achieving perfection through attachment to a person (beloved) who is the manifestation of beauty. Union here is more equivalent to the sight of beauty and separation is just a stimulus for more enthusiasm. Things like praise, description, and complaint are subject to the poets' view of the category of love.
CONCLUSION: Intention is the determinant of the concepts of love, lover, beloved, vesal and hejran in the poetry of two poets and the distinguishing feature of Sa’adi from Anvari. Love, in Anvari's poetry is close to the original perception (that is, the process of sexual intercourse). In Sa’adi's ghazal, love has moved away from the previous lustful meaning, affected by the process of symbolic and conceptual evolution, as well as Sa’adi's special mystical perspective. This change of attitude is caused by: the reports of ozri's love, the transformation of the meaning of love in the Holy Quran, the mystical view of the story of Yusuf (PBUH), symbolic interpretations of stories like Mahmoud and Ayaz, and the design of the mystical love based on beauty. However, the sacred concept of love is often extended to Khorasani style erotic relationships.
Machine summary:
مقاله پژوهشي مقايسۀ تطبيقي مفهوم و مصداق عشق و روابط عاشق و معشوق در غزليات انوري و سعدي مريم فتحي عمادآبادي، محمدرضا حسني جليليان *، علي حيدري گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران .
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE A Comparative Study of the Concept and Examples of Love and the Relationship between the Lover and Beloved in Anvari and Sa’adi's Sonnets M.
lover and beloved, vesal (Union) FINDINGS: The results of the research show that Anvari's understanding of the concept of and hejran (separation), Anvari, love is influenced by his life in a completely realistic way, based on sexual desire.
CONCLUSION: Intention is the determinant of the concepts of love, lover, beloved, vesal and hejran in the poetry of two poets and the distinguishing feature of Sa’adi from Anvari.
در غزلهايي که معشوق فردي انساني و احياناً حاضر در دربار بوده و شاعر اغلب بر سر ميزان هزينۀ خودفروشي با او چانه زني کرده ، سخن گفتن از درد هجران و شوق وصال بيشتر ناشي از بازيهاي زباني و مضمون آفريني شاعرانه است تا دلبستگي وثيق و عاشقانه اي که عاشق ناگزير از تحمل جفاي او باشد؛ بنابراين نميتوان اين موضوع را که انوري سيزده بار از ازرش بوسۀ معشوق به قيمت جان ســخن به ميان آورده در حاليکه پيش از او بوســه «زودياب و ارزان بوده اســت » (صــبور، ١٣٨٤: ٤٠٧)، دليلي بر اهميت معشوق در ديدگاه او دانست .
«آسيا سنگ » فراق بر دل او نيز سنگيني ميکند و اساساً «سعدي نتوان به هيچ کشتن اّلا به فراق روي احباب » (غزليات سعدي، ص ٣٤٠)؛ اما اين شوق به وصال براي کامگيري جنسي نيست و حتي اگر فراق ، خواست معشوق باشد، مطلوب سعدي نيز خواهد بود (همان ، ص ٣٨١)؛ چراکه همين فراق موجب کمال است .