Abstract:
اهمیت عامل انسانی در سازمانها و نقش منحصر به فرد آن در طرحریزی، اجرا و نظارت بر امور سازمانی در عرصهها و سطوح مختلف او را به عامل راهبردی تبدیل کرده است و از همین روست که امروزه به موضوع منابع انسانی، به عنوان «سرمایه انسانی» سازمانها بیش از گذشته اهتمام می ورزند. این مقاله در صدد است به این سوال پاسخ دهد چه مدلی برای ارتقای کارآمدی منابع انسانی بر اساس مولفههای شیوههای نوین هزاره سوم می توان ارائه کرد؟ پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی، روش اجرا توصیفی از نوع آمیخته اکتشافی میباشد، جامعه آماری در بخش کیفی کارشناسان و در بخش کمی شامل کارکنان و کارشناسان دانشگاه فنیوحرفهای در سال 1398به تعداد 1800 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 317 نفر با روش نمونهگیری در بخش کمی تصادفی طبقهای و در بخش کیفی گلوله برفی تعیین شد.
The importance of the human factor in organizations and its unique role in planning, implementing and monitoring organizational affairs in different fields and levels has made it a strategic factor, and that's why today organizations pay more attention to human resources as "human capital" than in the past. This article aims to answer this question, what model can be presented to improve the efficiency of human resources based on the components of the modern practices of the third millennium? In terms of the practical purpose, the method of collecting field information, the descriptive implementation method of the mixed exploratory type, the statistical population in the qualitative part of the experts and in the quantitative part included the employees and experts of the technical and professional university in 2013 was 1800 people. The sample size was determined based on the Krejcie and Morgan table of 317 people by stratified random quantitative sampling method and snowball qualitative sampling method.
Machine summary:
اين مقاله در صدد است به اين سوال پاسخ دهد چه مدلي براي ارتقاي کار- آمدي منابع انساني بر اساس مولفه هاي شيوه هاي نوين هزاره سوم مي توان ارائه کرد؟ پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي ، روش گردآوري اطلاعات ميداني ، روش اجرا توصيفي از نوع آميخته اکتشافي مي باشد، جامعه آماري در بخش کيفي کارشناسان و در بخش کمي شامل کارکنان و کارشناسان دانشگاه فني وحرفه اي در سال ١٣٩٨به تعداد ١٨٠٠ نفر بود.
شناسايي و تبيين چنين الگوهايي در بخش دانشگاه هاي فنيوحرفه اي و سازمان هاي مرتبط که از جمله سازمان هاي فني و تخصصي مهم و تأثيرگذار بر توسعه آموزشي ايران است ميتواند با توجه به مستندات ذکر شده فوق و دغدغه پژوهشي محقق و نبود مدل مناسب کارآمدسازي منابع انساني مساله اصلي محقق اين است که مدل ارتقاي کارآمدي منابع انساني بر اساس مولفه هاي شيوه هاي نوين هزاره سوم چگونه است ؟ پيشنيه پژوهش منابع انساني به عنوان کليديترين منابع سازمان ، هنگامي به طور کارامد و اثربخش به کار گرفته خواهد شد که با نگرش استراتژيک مديريت شود.
جهت بررسي سوال دوم : مقوله محوري (وضعيت موجود) در به کارگيري مولفه هاي شيوه - هاي نوين هزاره سوم در طراحي مدل ارتقاي کارآمدي منابع انساني در دانشگاه فنيوحرفه اي مازندران کدامند؟ 230 جدول ٤- آزمون t تک نمونه اي به منظور بررسي مقوله محوري در به کارگيري مولفه هاي شيوه هاي نوين هزاره سوم در طراحي مدل ارتقاي کارآمدي منابع انساني در دانشگاه فنيوحرفه اي مازندران (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول (٤) نشان ميدهد که با توجه به ميزان t و سطح معني داري به دست آمده ، از آنجا که در ابعاد"فردي"، "اخلاقي "و" اجتماعي فرهنگي " و "راهبردها" آموزشي"، "سازماني "،" حرفه - اي و " آسيب ها " اختلاف ميانگين مثبت ميباشد، لذا ميتوان گفت که ميانگين مشاهده شده بزرگتر از ميانگين نظري (٣) است و به عبارتي، ابعاد ذکرشده در وضعيت بالاتر از ميانگين جامعه قرار دارند.