Abstract:
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمنهای اولیاءومربیان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تجزیهوتحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری طراحی شد.یافتهها: در مجموع 139 کد نهایی از مصاحبهها استخراج شد. سپس این کدها در شانزده مقوله سطح بالاتر از جمله: وجود مشکلات هزینهای، فرآیندی، بین واحدی، نیاز به کاهش هزینههای آموزشی و ... مرتبط با آموزش غیرحضوری خلاقیت طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری تدوین شد.نتیجهگیری: نتایج این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب افزایش خلاقیت دانشآموزان، ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزشوپرورش، افزایش تعاملات درون مدرسهای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانشآموزان، و کادرآموزشی گردد.
Purpose: the purpose of the current research is to help schools and educational institutions managers adopt appropriate strategies to renovate education and improve educational performance by identifying the socio-economic strengths and weaknesses (SW) of distant education of creativity.Method: applying a purposive sampling, the data of 15 individuals including management development assistants, teachers, academic assessment experts and members of parents' and trainer’s associations of the 3rd district of Tehran were collected and analyzed through semi-structured interviews. Applying a grounded theory, the model of socio-economic strengths and weaknesses of distant education of creativity was developed. Findings: a total of 139 final codes were extracted from the interviews. These codes were classified into sixteen higher level categories, such as: the existence of cost, process, inter-unit problems, the need to reduce educational costs, etc. related to non-attendance creativity training. Based on the identified codes, the model of creativity in distance education was designed.Conclusion: results of this qualitative research show that the correct application of distant education can increase students' creativity, improve the status and credibility of schools at the Education Association of Tehran, increase intra-school interactions, and increase the satisfaction of parents, students, and teaching staff.
Machine summary:
بنابراین ، با توجه به این که مفهوم مدل سازی خلاقیت در آموزش غیرحضـوری، مفهـومی جدیـد در ٢٢٥ ادبیـات آموزشـی بـوده و کمتـر پژوهشـگری آمـوزش غیرحضـوری را بـر اسـاس مفـاهیم بررس اقتصادی-اجتماعی خلاقیت مورد بررسی قـرار داده اسـت ، تببـین و توسـعه ایـن مفهـوم ، بـه ی غناسازی ادبیات کمک میکند، همچنین انجام این پژوهش خلاء عملیاتی برای مورد مطالعـه تأثیر و فعالان حوزه آموزش را پر خواهد کرد و راه حل های عملیاتی و نوین جهت آموزش را بـه عوام آن ها ارائه خواهد داد.
نمونه ای از کدهای اولیه و نهایی در مورد شرایط عّلی حاصل از کدگذاری باز ردیف کدهای اولیه کدهای اولیه کدهای نهایی ضرورت شناسایی روش های محرکهای توسعه آموزش ١ پشتیبانی از برنامه های بلندمدت آموزش وپرورش توانمندساز آموزشی در غیرحضوری خلاقیت آینده ضرورت همکاری بخش های مختلف آموزش - نیاز مدارس به داشتن مدل انگیزه های رقابتی آموزش ٢٣٠ ٢ وپرورش در توسعه روش ها و مدل های نوین آموزشی مناسب در زمان غیرحضوری خلاقیت آموزشی مناسب بررس نیاز به بررسی تغییرات در دانش آموزان حین هدف از آموزش غیرحضوری پیچیدگی فرایند توسعه ٣ فرایند توسعه روش ها و مدل های آموزش خلاقیت (استفاده درونی یا تجاری ی فعالیت های آموزشی تأثیر غیرحضوری خلاقیت سازی) ضرورت شناسایی روش های توانمندساز آینده در نیاز مدارس به اولویت بندی 4 ارتباط با سایر مؤسسات آموزشی عوام فرایندهای آموزش غیرحضوری خلاقیت روش ها و مدل های آموزشی ل نیاز به وجود رویکرد سیستمی در فعالیت های حساسیت آموزش وپرورش به نوع نیاز به کاهش هزینه های 5 فرد آموزش وپرورش ارائه آموزش غیرحضوری خلاقیت آموزشی مدارس ی و سپس ، مقوله ها و زیرمقوله های داده ها بر اساس کدگذای محوری و با توجه به ابعاد آن هـا سازم به یکدیگر مـرتبط شـدند تـا مقولـه هـای اصـلی شناسـایی شـوند.