Abstract:
این مطالعه به دنبال شناخت گونههای مختلف رفتار مدیران در مواجهه با چالشهای روانشناختی کارکنان در دوران فراگیری کووید 19 است تا بتواند با ایجاد هماهنگی با سایر اجزا در رسیدن سازمان به اهدافش کمک نماید. به همین منظور با استفاده از روش روایتپژوهی از 21 نفر از مدیران مصاحبه به عمل آمد و 507 کد اولیه استخراج شد. سپس با استفاده از تحلیل تم، 74 مفهوم برای چالشهای روانشناختی کارکنان و 130 مفهوم برای رفتار مدیران در مواجهه با این چالشها کشف شد که در نهایت 18 مقوله نهایی برای چالشهای روانشناختی کارکنان و 30 مقوله نهایی برای رفتار مدیران شناسایی گردید. در بخش سنخشناسی (گونهشناسی)، مقولههای نهایی رفتار مدیران، در دو بعد اثرپذیری از رفتار مدیر (بالا/ پایین) و روحیه کارکنان (قوی/ ضعیف یا شکننده) طبقهبندی شدند و چهار گونه اصلی بر اساس این دو بعد به دست آمد. گونههای رفتار مدیران با عناوین رفتارهای توسعهدهنده، روحیهبخش، هدایتگر و تعدیلگر نامگذاری شدند. مدیران با انتخاب رفتارهای مناسب و توجه به روحیه و میزان اثرپذیری کارکنان در انتخاب این رفتارها، علاوه بر حفظ روحیه افراد، قدرت نفوذ بیشتری نیز بر کارکنان پیدا میکنند و میتوانند کارکنان را در جهت کاهش چالشهای روانشناختی و در نتیجه موفقیت سازمانی همراهی نمایند.
This study seeks to know the different types of behavior of managers in facing the psychological challenges of employees during Covid-19 in order to help the organization achieve its goals by creating coordination with other components. For this purpose, 21 managers were interviewed using the narrative research method and 507 primary codes were extracted. Then, using theme analysis, 74 concepts for employees' psychological challenges and 130 concepts for managers' behavior in facing these challenges were discovered, and finally 18 final categories for employees' psychological challenges and 30 final categories for managers' behavior were identified. In the typology section, the final categories of managers' behavior were classified in two dimensions of Accepting the manager's behavior (high/low) and employee morale (strong/weak) and four main types were obtained based on these two dimensions. Types of managers' behavior were identified with the titles of developing, motivating, directing and moderating behaviors. By choosing the appropriate behaviors and paying attention to the morale and acceptance of the employees in choosing these behaviors, in addition to maintaining the morale of the employee, managers also gain more influence over the employees and can accompany the employees to reduce psychological challenges and achieve organizational success.