Abstract:
زمینه و هدف: هدایت تحصیلی یک مسئله کاملا علمی و مطابق با علوم روز است و به همین علت باید تحولاتی در آن صورت بپذیرد، درحالیکه مشاهده میشود این شیوهنامه تحولاتی مطابق علم روز پیدا نکرده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر توانمندسازی و افزایش آگاهی معلمان، والدین و دانش آموزان بر فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم برای ورود به هنرستان بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان و کارشناسان حوزه مشاوره تحصیلی با 2105 نفر بودند که با توجه به پراکندگی و گستردگی جامعه آماری از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس استفاده و 325 نفر بر اساس جدول نمونهگیری کرجس و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تایید موردبررسی قرار گرفته و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد توانمندسازی و دانش مداری معلمان با ضریب تعیین 56/0، افزایش آگاهی و حس مسئولیتپذیری والدین با 54/0 و توانمندسازی و افزایش آگاهی دانش آموزان با ضریب تعیین 51/0 به ترتیب بیشترین تاثیر را بر هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به هنرستان دارند (05/0> P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که افزایش سطح دانش و آگاهی والدین و دانش آموزان میتواند در هدایت تحصیلی موثر باشد لذا برنامه ریزان آموزشی و تحصیلی میتوانند بیشتر بر توانمندسازی و سطح آگاهی آنان تمرکز کنند.
Background and Aim: Academic guidance is a completely scientific issue and in accordance with modern science, and for this reason, it should accept changes in that way, while it can be seen that this manual has not found any changes according to modern science. The purpose of this research was to investigate the effect of empowering and increasing the awareness of teachers, parents and students on the process of academic guidance for the ninth grade to enter the conservatory. Methods: The method of the current research was a quantitative correlation type. The statistical population of the research included all the teachers and experts in the field of educational counseling with 2105 people who, due to the dispersion and extent of the statistical population, non-probability sampling method was used and 325 people were selected as a sample based on the sampling table of Kreges and Morgan. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was checked and confirmed using confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. In order to analyze the data, confirmatory factor analysis was used with Smart PLS 3 software. Results: The findings showed that the empowerment and knowledge orientation of teachers with a determination coefficient of 0.56, increasing the awareness and sense of responsibility of parents with 0.54, and empowering and increasing the awareness of students with a determination coefficient of 0.51 respectively have the greatest effect on the academic guidance of ninth grade students. to enter the conservatory (PConclusion: Based on the results, it can be concluded that increasing the level of knowledge and awareness of parents and students can be effective in guiding education, so educational and educational planners can focus more on their empowerment and awareness level.