Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل شایستگی فارغ التحصیلان معماری به روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد، در سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 21 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان مطرح معماری در بخشهای دولتی و خصوصی به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی تشکیل دادهاند. براساس یافتهها،تعداد130کد مفهومی و40مقوله فرعی در قالب6 مقوله اصلی در مدل پارادایمی شامل پرورش معماران توانمند و شایسته به عنوان مقوله محوری، عوامل علی(مهارت طراحی و ایدهپردازی، دانش و آگاهی تخصصی، پژوهشگری، مربیگری و توسعه دیگران، شایستگیهای اداری، مهارت کارآفرینانه، شایستگیهای ارتباطی-اجتماعی، شایستگیهای کسب و کار و رهبری، توانایی ذهنی، اخلاق حرفهای معماری و شایستگیهای فردی)، عوامل زمینهای(منابع وامکانات، الگوهای انگیزشی و آموزش آکادمیک)، شرایط مداخلهگر(فرایند و نوع آموزش، تعاملات و الگوهای ارتباطی، امکانات و تجهیزات ساختاری، زیرساخت های قانونی و حمایتی)، استراتژی ها( الگوهای آموزش ویادگیری، ایجاد شبکههای ارتباطی گسترده، فرهنگسازی و نیازسنجی اجتماعی)، پیامدها( پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی آموزشی، پاسخگویی فردی) قرار گرفته است.
ابعاد، مولفه ها و شاخصه های احصا شده از پژوهش حاضر میتواند به عنوان چارچوبی برای ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی معماران بوده و هدایتگر نظام آموزشی معماری در جهت بهبود قابلیتهای حرفهای فارغ التحصیلان معماری باشد. همچنین میتواند بهعنوان چارچوب قابل استناد جهت ارزیابی و جذب معماران در دنیای حرفهای مورد استفاده قرار گیرد.
the current research has been conducted with the aim of explaining the competency model of architecture graduates using a qualitative method based on the grounded theory approach, in three stages of open, central and selective coding.The statistical population of this research was made up of 21 university professors and prominent architectural experts in the private and government sectors by purposeful and snowball sampling.
According to the findings, the number of 130 conceptual codes and 40 sub-categories in the form of 6 main categories in the paradigm model including the cultivation of capable and competent architects as the central category, causal conditions (design and idea generation skills, specialized knowledge and awareness, research, coaching and development of others, Administrative skills, entrepreneurial skills, communication-social skills, business and leadership skills, mental ability, architectural professional ethics and personal skills), contextual factors (resources and facilities, motivational models and academic training), intervening conditions (process and type of training, interactions and communication patterns, structural facilities and equipment, legal and support infrastructure), strategies (model education and learning, creating wide communication networks, culture building and social needs assessment), consequences (professional response, educational response, individual response) have been placed.
The dimensions, components and indicators calculated from the current research can be used as a framework to make changes in the educational programs of architects and guide the architectural education system in order to improve the professional capabilities of architecture graduates. It can also be used as a reliable framework for evaluating and recruiting architects in the professional world.
Machine summary:
طراحي مدل شايستگي معماران از ديدگاه خبرگان : يک مطالعه کيفي 1 نسيم باقري محمد ابراهيم مظهري ٢ 3 مصطفي مسعودي نژاد چکيده پژوهش حاضر با هدف تبيين مدل شايستگي فارغ التحصيلان معماري به روش کيفي و مبتني بر نظريه داده بنياد، در سه مرحله ي کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام گرفته است .
براســـاس يافته ها،تعداد١٣٠کد مفهومي و٤٠مقوله فرعي در قالب ٦ مقوله اصـلي در مدل پارادايمي شـامل پرورش معماران توانمند و شـايسـته به عنوان مقوله محوري، عوامل علي(مهارت طراحي و ايده پردازي، دانش و آگاهي تخصــصــي، پژوهشــگري، مربيگري و توســعه ديگران ، شايستگيهاي اداري، مهارت کارآفرينانه ، شايستگيهاي ارتباطي-اجتماعي، شايستگيهاي کسب و کار و رهبري، توانايي ذهني، اخلاق حرفه اي معماري و شــايســتگيهاي فردي)، عوامل زمينه اي(منابع وامکانات ، الگوهاي انگيزشـــي و آموزش آکادميک )، شـــرايط مداخله گر(فرايند و نوع آموزش ، تعاملات و الگوهاي ارتباطي، امکانات و تجهيزات ساختاري، زيرساخت هاي قانوني و حمايتي)، استراتژي ها( الگوهاي آموزش ويادگيري، ايجاد شبکه هاي ارتباطي گسترده ، فرهنگ سازي و نيازسنجي اجتماعي)، پيامدها( پاسخگويي حرفه اي، پاسخگويي آموزشي، پاسخگويي فردي) قرار گرفته است .
لازم به ذکر است که پيامدهاي مذکور داراي وجه احتمالي بوده و براساس شرايط موجود و موفقيت در اجراي الگوي پيشنهادي قابل تغيير ميباشند دسته بندي اصلي مولفه هاي مدل طراحي شده شايستگيهاي مورد نياز معماران با پژوهش هاي (آقاپور, موحد محمدي و علم بگي ١٣٩٣)، (شــريفي اســدي ملفه , خراســاني, فتحي واجارگاه و صـــالحي عمران ١٣٩٨)، (شـــرفي، محمد و عباس پور ١٣٩٤) همخواني دارد.