Abstract:
در پژوهش حاضر شایستگی ها و مهارت هایِ پیشران، در بین المللی سازی کسب و کار های الکترونیکی ارائه شده است.این پژوهش با روش کیفی و با روش تحلیل مضمون(تحلیل تم) انجام شده است. جامعه ی آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی بوده اند که با روش هدفمند(قضاوتی)انتخاب شده اند و مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافته است.این مهم در مصاحبه ی دوازدهم حاصل شده است.جهت تایید روایی تحقیق از روش « مثلثسازی منابع دادهها ، بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط مشارکت کنندگان»و جهت تایید پایایی تحقیق از« پایایی بین دو کُدگذار و پایایی بازآزمون» استفاده شده است.جهت تحلیل داده ها از نرم افزار MAXQDA2020 استفاده شده و با سه مرحله کدگذاری (مصداق،تم اصلی،تم فرعی)؛محورها مشخص شده اند. بر اساس نتایج تحقیق؛مهارتها و شایستگی ها ،متناسب با بازار هدف (بین المللی) مشتمل بر «فرصت شناسی، نیاز سنجی،شناخت بازار مقصد،تحلیل رفتار مشتری،ایجاد شبکه فرامرزی،بازارسازی،ائتلاف و مشارکت، شبکه سازی ،اعتماد سازی و تعامل فرهنگی» شناسایی گردید.مهارتها و شایستگی های سازمانی نیز مشتمل بر «چابکی،ابتکارات سازمانی،فرهنگ سازمانی،تقویت برانگیزاننده ها،ارزیابی و نظارت مستمر»بوده است.بعلاوه مهارتها و شایستگی های پایه نیز شامل «قدرت تحلیل داده ها،کاربست فناوری های جدید،تدوین استاندارد های جدید،مدیریت زمان،و نگرش سیستمی» شناسایی شدند. نهایتا پیشنهادات کاربردی بر اساس نتایج تحقیق ارائه شده است.
Machine summary:
ارائه ي الگوي شايستگي ها و مهارت هاي پيشران در بين المللي سازي کسب و کار هاي الکترونيکي 1 عليرضا جاويد عربشاهي 2 محمد صادق خياطيان يزدي 3 کمال سخدري چکيده فضاي کسب و کار کنوني و چشم انداز کسب و کارها طي دگرگوني هاي اخير از جمله شيوع بيماري کرونا و رکود جهاني ، بطور فوق العاده اي به سوي الکترونيکي شدن گرايش يافته است .
بدين منظور در پژوهش حاضر شايستگي ها و مهارت هاي پيشران ، در بين المللي سازي کسب و کار هاي الکترونيکي ارائه شده است .
واژگان کليدي: شايستگي ها ، مهارت ها، بين المللي سازي ، کسب و کار هاي الکترونيکي ،پيشران ها ١دانشجوي دکتري،گروه مديريت کارآفريني،واحد قزوين ،دانشگاه آزاد اسلامي ،قزوين ،ايران ٢ استاديار،پژوهشکده مطالعات بنيادين علم و فناوري ، دانشگاه شهيد بهشتي ٣دانشيار، دانشکده کارآفريني ،دانشگاه تهران ،تهران ،ايران مقدمه امروزه بين المللي سازي به عنوان مزيت رقابتي محسوب مي شود و مطالعات پيشين مدتهاست که در مورد نقش مزيت رقابتي شـــرکت به عنوان تعيين کننده عملکرد بين المللي مورد بحث قرار گرفته است (٢٠٢٠,Falahat et al) .
در اين تحقيق از طريق روش تحقيق کيفي(اکتشافي) اطلاعات مورد نياز براي شناسايي مولفه ها، ابعاد و شاخص هاي الگوي شـايسـتگي ها و مهارتهاي پيشـران بين المللي سـازي کسـب و کارهاي الکترونيکي گردآوري گرديد.
بدين منظور در پژوهش حاضر الگوي بين المللي سازي کسب و کارهاي الکترونيکي ارائه شده است .