Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش هیجان مدار بر طلاقعاطفی و سردمزاجی زنان شهر اصفهان با رویکرد اسلامی بود. مواد و روش ها: جامعه آماری شامل تمامی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال 1398 بود. تعداد 30 نفر به صورت در دسترس از بین مراجعه کنندگان زن به مراکز مشاوره شهر اصفهان انتخاب و در دو گروه (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه طلاقعاطفی گاتمن (2008)، شاخص عملکرد جنسی زنان ( FSFI) روزن و همکاران (2000) و پروتکل آموزش هیجان مدار بوده است که طی 9 جلسه بر روی آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش هیجان مدار بر طلاقعاطفی زنان شهر اصفهان تاثیر مثبت و معنی داری دارد و فرضیه فرعی اول تایید شد (P نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که آموزش هیجان مدار باعث کاهش طلاقعاطفی و سردمزاجی زنان می شود و اگر مشاوران خانواده این روش درمانی را بکار بگیرند میتوانند به کاهش طلاق عاطفی و کاهش سردمزاجی زنان کمک کنند.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-oriented education on emotional divorce and cold-tempered women in Isfahan with an Islamic approach.
Materials and Methods: The statistical population included all women who referred to counseling centers in Isfahan in 2019. A total of 30 people were selected from among the female patients referred to counseling centers in Isfahan and were assigned to two groups (15 experimental and 15 control). The research instruments included Guttman (2008) Emotional Divorce Questionnaire, Women's Sexual Performance Index (FSFI), Rosen et al. (2000) and Emotional Education Protocol, which were administered to the experimental group in 9 sessions. Data analysis was performed at two levels of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) by SPSS software version 23.
Findings: The results showed that emotion-oriented education has a positive and significant effect on emotional divorce of women in Isfahan and the first sub-hypothesis was confirmed (P
Conclusion: It is concluded that emotion-oriented education reduces women's emotional divorce and coldness, and if family counselors use this treatment, they can help reduce emotional divorce and reduce women's coldness.