Abstract:
سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقیق از منظر هدف ؛ کاربردی و بر اساس گرد اوری اطلاعات ؛ کیفی برپایه داده بنیاد سیستمی میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ، با 14 نفر از کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش و اساتید مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران در سال تحصیلی ( 1400-1401) ، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفته و داده ها با استفاده از کد گذاری باز ، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در غالب پنج بعد الگوی پارادایمی با 18 مولفه جای گرفتند
Policy – making in education and training is a set of policies , procedures and measures that the government institution formulates and implements in order to empower and develop the knowledge and skills of students. The main goal of this research is to identify the dimensions and components of educational policy for skill enhancement in primary schools. The research method is applied from the point of view of the objective and based on the collection of qualitative information based on the system foundation data . by using the purposeful sampling method until reaching theoretical saturation , in depth semi-structured interviews were conducted with 14 experts from the Ministry of Education and training and educational management professors of Islamic azad university of Tehran branches in the academic year of 1400- 1401 and the data were the use of open ,axial and selective coding was analyzed and they were placed in the majority of 18 components