Abstract:
پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که چگونه یک کسبوکار کارآفرینانه در شرایطی که هنوز بازاری برای آن وجود ندارد و یا زمانی که در مراحل گوناگون رشد قرار دارد، بازاریابی را به عنوان ابزاری برای توسعه به کار میگیرد. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و از منظر ماهیت اکتشافی و از منظر هدف کاربردی است. در این پژوهش از استراتژی پژوهش پدیدار شناسی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بوده است. جامعه آماری این پژوهش کارآفرینان ایرانی فعال در حوزه استارتآپهای الکترونیکی تا پایان شهریورماه سال 1400 بوده و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. در مجموع 8 مصاحبه عمیق پدیدارشناسانه، صورت گرفته و دادهها گردآوری شده است. در نهایت تعداد 51 مقوله در قالب 5 مضمون اصلی شناسایی و دستهبندی گردیده است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر مجموعه فعالیتهایی که کارآفرینان در هر مرحله از مراحل عمر کسب و کار خود در مواجهه با بازار انجام میدهند متفاوت خواهد بود. تفاوت فوق در چگونگی کشف فرصتهای بازار، اهداف بازاریابی، منابع در دسترس، انتخاب بازار هدف و ترکیببندی آمیخته بازاریابی قابل مشاهده است. نتیجه اینکه کارآفرینان در مواجهه با بازار و حتی قبلتر از آن در زمان تصمیمگیری در رابطه با محصول یا خدمت خود جهت معرفی به بازار با توجه به دانش، داشتهها و تواناییهای خود اقدام مینمایند.
The present study seeks to answer the fundamental question of how an entrepreneurial business uses marketing as a tool for development in a situation where there is no market for it yet or when it is in various stages of growth. To take. The research approach is qualitative and is exploratory in terms of nature and applied in terms of purpose. In this research, phenomenological research strategy has been used and the data collection tool has been in-depth interview. The statistical population of this study is Iranian entrepreneurs active in the field of electronic startups until the end of September 1400 and purposive sampling method has been used. A total of 8 in-depth phenomenological interviews were conducted and data collected. Finally, 51 categories have been identified and categorized in the form of 5 main themes. According to the results of the present study, the set of activities that entrepreneurs perform in each stage of their business life in the face of the market will be different. The above differences can be seen in how market opportunities are discovered, marketing goals, available resources, target market selection and marketing mix composition. The result is that entrepreneurs in the face of the market and even earlier when deciding on their product or service to introduce to the market according to their knowledge, assets and abilities.
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش کارآفرينان ايراني فعال در حوزه اســتارت آپ هاي الکترونيکي تا پايان شــهريورماه ســال ١٤٠٠ بوده و از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شده است .
با توجه به نتايج حاصل از پژوهش حاضر مجموعه فعاليت هايي که کارآفرينان در هر مرحله از مراحل عمر کسب و کار خود در مواجهه با بازار انجام ميدهند متفاوت خواهد بود.
Jones et al) لذا 1 1 Market Creation 2 Value Co-Creation 3 Proactiveness 4 Innovativeness 5 Risk Management 6 Resource Leveraging 7 Customer Intensity توجه به اين نکته نيز، نياز به پژوهش در رابطه با ابعاد بازاريابي کارآفرينانه در جامعه کســـب و کارهاي ايراني حائز اهميت خواهد بود.
خلاصه ي مفاهيم کليدي مدل هاي مطرح شده در حوزه ي بازاريابي کارآفرينانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنين برخي از مرتبط ترين پژوهش هاي صورت گرفته در جامعه کسب وکارهاي ايراني در قالب جدول شماره ٢ آورده شده است .
مضامين استخراج شده الگوي بازاريابي کارآفريني در مراحل مختلف عمر استارت آپ هاي الکترونيکي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج حاصل از پژوهش حاضر مجموعه فعاليت هايي که کارآفرينان در هر مرحله از مراحل عمر کسب و کار خود در مواجهه با بازار انجام ميدهند متفاوت خواهد بود.
"Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development" Journal of Business Research, Elsevier, 113(C), 62-71.
Hansen, David & Deacon, Jonathan & Pascal, Vincent & Sethna, Zubin.