Abstract:
رمان لب بر تیغ، نوشتهی حسین سناپور، یکی از آثار ادبی قابل توجهیست که در اواخر دهه 80 به نگارش درآمد. سناپور در این اثر تلاش کرده است که روایتی از چند شخصیت، وقایع و رخدادهای مرتبط با زندگی آنان و فضای حاکم بر نوع مناسباتشان ارائه دهد. فضای زمانی و تاریخی که این داستان در آن روایت میشود، چندان مشخص نیست اما زبان روایت و فرم گفتوگوها، نوع سخن گفتنها، عامیانه بودن شکل دیالوگها، طبقهی اجتماعی شخصیتها، استفاده از زبان شکستهی کوچهبازاری و جنوب شهری تهران و مقولههایی از این دست، فضای حاکم بر داستانها و فیلمهای قبل از انقلاب را تداعی میکند؛ هر چند سبک زندگی شخصیتهای داستان و فضای حاکم بر نوع روابط و مناسبات آنها زمان تاریخی روایت را نیز ممکن است به دورههای بعدتر پیوند دهد. از منظر شیوهها و تکنیکهای روایی، رمان لب بر تیغ، در ذیل رمانهای مدرن قرار میگیرد. شیوههای متنوع روایت، فاصله گرفتن از زمان خطی روایت، چندصدا بودن فرم روایت در این اثر، بهره گرفتن از شیوههای نوین روایت داستان و عواملی از این دست سبب شده است تا ظرفیتهای رمان لب بر تیغ از منظر روایتشناختی، قابل توجه باشد. در این پژوهش، با تمرکز بر خصلتهای روایی این اثر تلاش خواهد شد تا با کاربست نظریة روایتشناسی ژرار ژنت فرانسوی، تکنیکهای روایی غالب در این اثر مورد تامل قرار بگیرد. فرضیة پژوهش این است که سناپور با ارائهی رویکردهای مدرن در زمینه روایت، توانسته است اثری خلق کند که با معیارهای روایتشناسانة دوران مدرن تطابق دارد و این خصلتهای روایی را میتوان با استفاده از نظریه ژرار ژنت توضیح و تبیین کرد.
The novel Lap Bar Tigh, written by Hossein Sanapour, is one of the significant literary works that was written in the late 80s. In this work, Sanapour has tried to present a narrative of several characters, events and incidents related to their lives and the atmosphere governing their relationships. The time and historical space in which this story is told is not very clear, but the language of narration and form of the conversations, the type of speaking, the slanginess of the form of the dialogues, the social class of the characters, the use of the language The broken streets of the market and the southern part of Tehran and other similar elements evoke the atmosphere of pre-revolutionary stories and films; However, the lifestyle of the characters in the story and the atmosphere that governs the type of their relationships may also link the historical time of the narrative to later periods. From the point of view of narrative methods and techniques, the novel Lab Bar Tigh is placed under modern novels. Various methods of narration, distancing from the linear time of narration in classic works, the polyphonic form of narration in this work, the use of new ways of narrating the story and factors of this kind have led to the capacities of the novel Lab Bar Tigh from The narratological perspective is significant. In this research, by focusing on the narrative characteristics of this work, an attempt will be made to consider the dominant narrative techniques by applying the theory of narratology of the French Gerard Genet. The hypothesis of this research is that by presenting modern approaches in the field of narration, Sanapour has been able to create a work that is compatible with the narratological criteria of the modern era, and these narrative characteristics can be determined by using the theory Gerard Genet explained.