Abstract:
«تحلیل انتقادی گفتمان» به مطالعهی ایدئولوژی حاکم بر متن و روابط قدرت میان مشارکان آن میپردازد. از دیدگاه پژوهش حاضر به نظر میرسد منشآت قائممقام فراهانی به دلیل ابعاد سیاسی، تاریخی، اجتماعی و ادبی آن، در بستر این رویکرد قابل مطالعه است. این پژوهش با تکیه بر نظریهی نقشگرای هلیدی و با نگاه به بافت موقعیتی این اثر با توجه به عوامل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تاریخی، آگاهی لازم نسبت به تعامل موجود در متن و نیز تأثیر و تأثر عاملان گفتمان، شکلگرفته است. نظریه پردازان حوزة تحلیل انتقادی گفتمان از جمله نورمن فرکلاف، تئون ای وندایک و راجر فاولر از نظریة نقشگرایی هلیدی به عنوان ابزاری برای تحلیل متن بهره گرفتهاند. این نظریه ابزاری را در اختیار پژوهشگر قرار میدهد که به ایدئولوژی حاکم بر متن و شیوههایی که سخنور برای انتقال اندیشة خود برمیگزیند، دست یابد و به یاری فرانقشهای اندیشگانی، بینافردی و متنی در سطح زبان اتفاق میافتد. نامة 21 منشآت قایم مقام فراهانی نامهای سیاسی است که از جانب فتحعلیشاه قاجار خطاب به تزار روس نگاشته شدهاست. با توجه به اوضاع فرهنگی و سیاسی عهد قاجار و طبقهبندیهای اجتماعی نسبت به جایگاه نویسنده و گیرنده، این نامه از مقام فروتر به مقام برتر تنظیم شده و از میان نقشهای ارتباطی زبان، نقش ترغیبی زبان در ساختار متنی آن غلبه دارد. با توجه به جهانبینی حاکم بر نامه، دیدگاه دینی نمود برجستهتری و مشارک اصلی گفتمان در این نامه پادشاه است که شیوة نامدهی، نشان از غلبة قدرت و ایدئولوژی وی در این اثر دارد.
Critical Discourse Analysis emphasizes the principle that the language of literary texts, like other texts, serves communication and can be analyzed critically. In this article, Roger Fowler's theory in critical discourse analysis is selected and based on that, by looking at the context of the situation, the necessary knowledge has been obtained about the interaction in the text as well as the influence of the actors of the discourse. Also, the functions of the text have been studied from thought, interpersonal and textual perspectives.
Theorists in the field of critical discourse analysis, including Norman Fairclough, Theon E. VanDyke, and Roger Fowler, have used Halliday's role theory as a tool for text analysis. This theory provides a tool for the researcher to find the ideology that governs the text and the ways that the speaker chooses to convey his thoughts, and it happens with the help of intellectual, interpersonal and textual roles at the level of language. The 21st letter of Monshath Qaim Maqam Farahani is a political letter written by Fath Ali-Shah Qajar to the Russian Tsar. Considering the cultural and political situation of the Qajar era and the social classifications regarding the position of the writer and the receiver, this letter is arranged from the lower position to the higher position, and among the communicative roles of language, the persuasive role of language prevails in its textual structure. According to the world view that governs the letter, the religious point of view is the most prominent manifestation and the main participant of the discourse in this letter of the king, whose way of naming shows the dominance of his power and ideology in this work.