Abstract:
مقدمه: یکی از ابزارهایی که سازمانها را در تأمین اهداف بهویژه اهداف مرتبط با سلامتی یاری میکند، شفافیت سازمانی میباشد. بدلیل افزایش نقش روزافزون شفافیت سازمانی و سلامت سازمانی در نیل به اهداف سازمانی، بویژه تاثیر این دو بعد در سازمانهای بهداشتی درمانی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که هدف شان ارتقای سلامت جامعه است، این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای شفافیت سازمانی با رویکرد ارتقای سلامت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی بود که به روش دلفی انجام شد. جامعه پژوهش خبرگان آشنا به موضوع پژوهشی بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 25 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی بهعنوان انتخاب شدند. دادههای پژوهش حاضر با ابزارهایی شامل مرور منابع کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان گردآوری و پس از سه دور دلفی تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد و مولفههای موثر بر شفافیت سازمانی شامل ابعاد: شفافیت سازمانی با هشت مولفه، مدیریت اطلاعات، پاسخگویی سازمانی و مدیریت منابع انسانی هر کدام با هفت مولفه، اعتماد و نظارت پذیری و اتوماسیون اداری هر کدام با شش مولفه، آموزش دینی و معنوی، کنترل سازمانی، مشارکت، و مسئولیتپذیری هر کدام با چهار مولفه، نبود پنهان کاری، فناوری اطلاعات، فرهنگسازی و سوتزنی سازمانی هر کدام با سه مولفه بودند. همچنین، ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر سلامت سازمانی شامل ابعاد: اثربخشی با هفت مولفه، انسجام با شش مولفه، توزیع بهینه قدرت با پنج مولفه، روحیه، نوآوری، خودمختاری، کفایت ارتباط، و تمرکز اهداف هر کدام با سه مولفه بودند.نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، متخصصان سلامت میتوانند برنامههایی جهت بهبود شفافیت سازمانی با رویکرد ارتقای سلامت سازمانی طراحی و اجرا نمایند و دانشگاه علوم پزشکی برای سلامت سازمانی و شفافیت سازمانی مولفه های فوق را شناسایی نماید.
Introduction: Organizational transparency is one of the tools that helps organizations in achieving goals, especially health-related goals. Due to the increasing role of organizational transparency and organizational health in achieving organizational goals, especially the impact of these two dimensions in healthcare organizations such as universities of medical sciences whose goal is to improve society's health, this study aims to identify the dimensions and components of organizational transparency with a health promotion approach It was organized in the University of Medical Sciences.Methods: This study was applied in terms of purpose, which was carried out using the Delphi method. The research community was experts who were familiar with the research subject, and according to the principle of theoretical saturation, 25 of them were selected by purposeful and snowball sampling methods. The data of the current research were collected with tools including review of library resources and interviews with experts and analyzed after three rounds of Delphi.Results: The results showed that the dimensions and components affecting organizational transparency include dimensions: organizational transparency with eight components, information management, organizational accountability and human resource management with seven components each, trust and monitor ability and administrative automation with six components each. Religious and spiritual education, organizational control, participation, and responsibility were each with four components, lack of secrecy, information technology, culture building, and organizational whistle-blowing were each with three components. Also, the dimensions and components affecting organizational health included: effectiveness with seven components, cohesion with six components, optimal distribution of power with five components, morale, innovation, autonomy, adequacy of communication, and goal focus with three components each.Conclusion: According to the results of this study, health professionals can design and implement programs to improve organizational transparency with the approach of promoting organizational health, and the University of Medical Sciences can identify the above components for organizational health and organizational transparency.