Abstract:
مقدمه: در کشورهای مختلف تا به امروز روشها و ابزار متنوعی جهت ارتقا مراقبتهای سلامت به کارگرفته شده است که یکی از این شیوهها حاکمیت بالینی است. در این مطالعه ابعاد موثر بر اجرای موفق حاکمیت بالینی از نگاه مدیران سلامت بررسی گردید.روش پژوهش: در این مطالعه کیفی، الگوی جامع عوامل اثرگذار بر حاکمیت بالینی با روش دلفی فازی ارائه گردید. با استفاده از بررسی متون و نظرات 30 نفر از خبرگان و مدیران حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، و بیمارستان خصوصی فلسفی موارد موثر بر ابعاد هشت گانه حاکمیت بالینی در بیمارستان فلسفی انتخاب و به صورت یک مدل طراحی و سپس با روش آنالیز فازی مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها: ابعاد و متغیرهای موثر مدل پیشنهادی در سه گروه محرکها، توانمندسازها و چالشها قرار گرفتند. مقدار سطح معناداری بر اساس میانگین ستون مقدار معناداری 8/31 به دست آمد. بر این اساس بعد بازاریابی داخلی با دارا بودن بیشترین سطح معناداری(10/88) و پس از آن ابعاد آموزش (تحقیق و توسعه) و توانمندسازی کارکنان با سطح معناداری به ترتیب 10/54 و 10/48 بیشترین تاثیر را در اجرای حاکمیت بالینی داشته اند. کمترین اثر در اجرای موفق حاکمیت بالینی را بعد آموزش با سطح معناداری 2/95 دارا بود.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند که استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان مورد مطالعه به طور ویژه نیازمند تقویت بازاریابی داخلی، آموزش (تحقیق و توسعه) و توانمندسازی کارکنان است و میتوان از حاکمیت بالینی در بهبود عملکرد مراکز درمانی استفاده نمود.
Introduction: Different countries have used methods and tools for promotion of health care to date. One of these methods is clinical governance. In this study, effective dimensions on clinical governance were evaluated in the point of view of health managers.Methods: In this qualitative study, a comprehensive model of effective agents on clinical governance was presented by Delphi Fuzzy method. Using literature review and opinion of 30 experts and health managers of Golestan University of Medical Sciences, Goragn, and Phalsaphi privet hospital, impaired items on eight dimensions of clinical governance in Phalsaphi hospital were selected, designed as a model and assessed by Fuzzy analysis.Results: According to suggested model, effective dimensions and variables were in three groups including stimuluses, enablers and challenges. The significance level was 8.31 based on the mean of significance level column. According to it, the internal marketing dimension with the highest significance level (10.88) and after that dimensions including education (research and development) and empowering employees with the significance level 10.54 and 10.48, respectively, had the highest effect on clinical governance implementation. The lowest effect on successful implementation of clinical governance was belong to the education dimension with the significance level 2.95. Conclusion: The findings suggest that establishment of clinical governance in studied hospital specially needs strengthen internal marketing, education (research and development) and empowering employees and clinical governance can be used to improve the performance of the treatment centers.