Abstract:
احساس گناه انتقالیافته پدیدهای است که با توجه به نقشها و وظایف تعریفشده در بستر خانواده و پویاییهای ارتباطی روابط والد-فرزندی، کموبیش در همه تعاملات خانوادگی مشاهده میشود، ولی حالت فراگیر آن موجب الگوهای هیجانی و رفتاری ناسازگار میگردد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک فرزندان از احساس گناه انتقالیافته از پدر و مادر بود. پژوهش حاضر از دید روششناسی از نوع کیفی و به روش نظریه زمینهای و از راه نمونهگیری هدفمند و در دسترس صورت گرفت. جامعه موردپژوهش را خانمهای 29 تا 38 سال ساکن تهران در زمستان 1398 در تهران تشکیل دادند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید و بهمنظور تحلیل دادهها از روش نظریه زمینهای استفاده شد. تحلیل برآمده از دادههای مصاحبه بهصورت کلی در سه محور چگونگی ادراک احساس گناه انتقالیافته از پدر و مادر، زمینههای ایجاد احساس گناه انتقالیافته از پدر و مادر و سازوکارهای کاهش احساس گناه انتقالیافته از پدر و مادر دستهبندی شد. برآیندهای برآمده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد ادراک احساس گناه دربرگیرنده هیجانهای آزاردهنده، شناخت ناسازگار و کنشگری ناکارآمد است. عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در ایجاد احساس گناه نقش داشته و سازوکارهای کاهش احساس گناه دربرگیرنده بینش یابی، جبران و گسلش میشود. نتایج حاصله افزون بر افزایش بینش درباره پدیده احساس گناه انتقالیافته از پدر و مادر و زمینههای ایجاد آن، میتواند زمینهساز پژوهشهای بعدی و نیز طراحی برنامههای آموزشی و درمانی باهدف تسهیل و بهبود در روابط والد- فرزندی شود.
Background: Transmitted guilt is a phenomenon that is observed in all family interactions about the roles and tasks defined in the family context and the communication dynamics of parent-child relationships, but its pervasive state causes maladaptive emotional and behavioral patterns. Objective: The purpose of the present study was to investigate children's perceptions of guilt transmitted from parents. Method: The present study was methodologically qualitative, using grounded theory and targeted and accessible sampling. The study population consisted of girls in the sixties in the winter of 1398 in Tehran. Data were collected using semi-structured interviews and used the grounded theory (GT) method to analyze the data. The analysis of the interview data was generally categorized into three axes: how to perceive the guilt transmitted from parents, the grounds for creating the guilt transmitted from parents, and the mechanisms for reducing the guilt transmitted from parents. Findings: The analysis of the interview data was generally categorized into three axes: how to perceive the guilt transmitted from parents, the grounds for creating the guilt transmitted from parents, and the mechanisms for reducing the guilt transmitted from parents. The results of open, axial, and selective coding showed that the perception of guilt includes annoying emotions, maladaptive cognitions, and ineffective action. Individual, familial, and contextual factors play a role in creating a feeling of guilt, and mechanisms to decrease feelings of guilt include insight, compensation, and cut-off. Conclusion: In addition to increasing the insight into the phenomenon of guilt transmitted from parents and the grounds of its creation, the results can be underlying for further research as well as the designing of educational and therapeutic programs to ease and improve parent-child relationships.