Abstract:
هدف از این پژوهش، طراحی یک مدل آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر پایه ششم ابتدایی است، به نحوی که مؤلفههای کلی و جزیی آن شناخته شود و بتوان در ساختار نظام آموزشی از آن بهره برد. روش این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی و از نظر عملیاتی آمیخته – اکتشافی است. در این راستا در مرحله اول مؤلفههای آموزش خلاق در متون مستند موجود شناسایی شد و پس از مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 تن از خبرگان به صورت کدگذاری سهمرحلهای به صورت مقولههای اصلی و فرعی درآمد و سپس از طریق پرسشنامه محققساخته به صورت پیمایشی با نمونه آماری 384 نفر مطابق جدول گریج، نظر کارشناسان و خبرگان و صاحبنظران دریافت شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اصلی رهبری و مدیریت آموزشی، تقویت زیرساخت آموزش، روشهای تدریس و رویکردهای یادگیری و یاددهی، محیط آموزش، محتوای کتب و شیوه ارزشیابی اساس الگوی آموزش خلاق در دوره آموزش ابتدایی پایه ششم ابتدایی است، همچنین معلوم شد که رهبری و مدیریت آموزشی از نفوذ بالا و تاثیرپذیری کمی نسبت به سایر مؤلفهها برخورداربوده و هیچ متغیری در این الگوی خودمختار نبود. به بیان دیگر میتوان چنانچه عزم اجرای برنامه آموزش خلاق با هدف پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی وجود داشته باشد، زیرساختها و زمینههای لازم برای این امر فراهم شود تا معلمان به عنوان اصلیترین رهبران آموزشی بتوانند به کمک مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان نسلی خلاق و توانمند برای مواجهه با جهان پیچیده پیش رو، تربیت نمایند.
The purpose of this study is to design a creative education model for elementary school students with emphasis on the sixth grade of elementary school, so that its general and partial components are known and can be used in the structure of the educational system. The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of data collection method and mixed-exploratory in terms of operation. In this regard, in the first stage, the components of creative education were identified in the existing documented texts. According to the Grid table, the opinions of experts and thinkers were received. Findings showed that the main components of leadership and educational management, strengthening the education infrastructure, teaching methods and approaches to learning and teaching, teaching environment, book content and evaluation method are the basis of the creative education model in the sixth grade of elementary school. Educational management had high influence and little influence over other components and there were no variables in this autonomous model. In other words, if there is a determination to implement a creative education program with the aim of fostering creativity in elementary school, the necessary infrastructure and grounds can be provided for teachers to be the main educational leaders with the help of school principals and families of creative and capable generation students. Facing the complex world ahead, train.
Machine summary:
تأث یر امروزه در سازمان های آموزشی برای رفع چالش های قرن ٢١، "راهبردهای یادگیری عوام فعال " از آموزش سنتی در ترویج تفکر خلاق مؤثرتر شناخته شده و به موازات سرعت بسیار ل زیاد پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات در این قرن ، انگاره های مسلط بر جهان آموزش و فرد پرورش در حال تغییرند، از این رو در حال حاضر، میتوان تمرکز بر آماده سازی ی و دانش آموزان برای آمادگی برای کار و داشتن مهارت های لازم به منظور مقابله با چالش های سازم معاصر را مورد توجه خاص قرار دارد، بنـابراین آموزش و پرورش باید نقش سازشی خود را انی بر به نقشـی زایشـی، تغییـر داده و به آموختن یادگیری بپردازد و بدین سان به تربیت انسان هایی خلاق #$$004 > > نائل آید که برای اندیشیدن ، نوآوری، شناخت و مقابله بـا ناشـناخته هـا و موقعیـت هـای دشوار آماده شوند (منطقی، ١٣٩١).
یر همینطور محمدی (١٣٩٧) در "بررسی محتوای کتاب های درسی آموزش هنر دوره راهنمایی عوام بر اساس عوامل خلاقیت " دریافت ، که کتاب های هنر در هر سه پایه ، نسبت به کتب دیگری ل که توسط پژوهشگران دیگر مورد تحلیل قرار گرفته ، از واگرایی بیشتری برخوردار بوده فرد است ، ولی با توجه به اینکه تفکر ارزشیابی نیز جزء مؤلفه های مهم در خلاقیت ، محسوب ی و سازم میشود و به میزان خیلی کم در هر سه کتاب به آن پرداخته شده ، میتوان گفت شکافی انی اساسی بین برنامه درسی هنر و خلاقیت وجود دارد که باید بازنگری شود.