Abstract:
رهبری تحول گرا نقش اساسی را در ایجاد تغییرات لازم بر مدیریت اثر بخش ایفا میکند، رهبران تحول گرا توانایی تغییر سازمان را از طریق عملکرد بر سازمان میگذارند. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است؛ و نوع تحقیق میدانی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش تعداد 425 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد که با توجه به فرمول کوکران 202 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 8/70 درصد پاسخ دهندگان مرد، 2/29 درصد پاسخ دهندگان زن میباشند. از تعداد 300 پرسشنامه پخش شده تعداد 202 پرسشنامه معتبر و قابل سنجش جهت تجزیه تحلیل جمع آوری شده است که برای قابلیت اطمینان (پایایی) سازگاری درونی از دو معیار ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اطمینان سازه (پایایی ترکیبی) برای مناسب بودن مدل اندازهگیری استفاده شد. در این تحقیق برای سنجش روایی همگرا از میانگین واریانس استخرج شده AVE استفاده شد، در این مطالعه برای بررسی مدل پیشنهادی از تجزیه و تحلیل PLS استفاده شد؛ که نتایج بدست آمده نشان داد که مدیریت تحول گرا بر عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، شناخت سازمانی و وابستگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار میباشد. شناخت سازمانی بر وابستگی شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار میباشد. وابستگی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار میباشد.
Transformational leadership plays a fundamental role in creating the necessary changes for effective management; transformational leaders have the ability to change the organization through performance. The research method is descriptive and correlational. And the type of field research and data collection tool is questionnaire. The statistical population of the research is 425 people from education workers of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad province, according to Cochran's formula, 202 people were selected as a sample, of which 70.8% of respondents are male and 29.2% are female respondents. Out of the 300 distributed questionnaires, 202 valid and measurable questionnaires have been collected for analysis, which were used for reliability, internal consistency, and Cronbach's alpha coefficient and construct reliability (composite reliability) for the appropriateness of the measurement model.In this research, AVE average variance extracted was used to measure convergent validity, in this study, PLS analysis was used to check the proposed model. The results showed that transformational management has an impact on job performance, organizational citizenship behavior, organizational recognition and job dependence of education workers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. Organizational recognition has an effect on job dependence, job performance and organizational citizenship behavior of education workers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. Job dependence has an effect on organizational citizenship behavior and job performance of education workers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces