Abstract:
فرماندهی یکی از بنیادینترین مولفهها در موفقیت یک سازمان نظامی است. نشانگذاری یک فرد در جایگاه فرماندهی، اگر مبتنی بر استعدادیابی دقیقی نباشد، همه فرایندهای جانشینپروری از جمله آموزش و تجربهاندوزی و ارتقای آن فرد را دچار اختلال کرده و در نهایت منجر به تضعیف سازمان نظامی شود. به همین دلیل لازم است استعدادیابی به مثابه اولین و ایبسا مهمترین گام در جانشینپروری با دقتی مضاعف صورت گیرد. از آن جا که در دوران انقلاب اسلامی، تجربه دفاع مقدس به عنوان تجربهای موفق و کارآمد پذیرفته شده است، ببرسی آن دوران به مثابه تجربهزیسته موفق مد نظر قرار گرفته است. در این پژوهش تلاش شده با مطالعه زندگی بیست نفر از فرماندهانِ شهید دفاع مقدس، استعدادهای بنیادین فرماندهی که میان همه آنان مشترک بوده، احصا گردد. این استعدادهای بنیادین به هنگام شکوفا شدن، میتوانند شایستگیهای مورد نیاز برای جایگاه فرماندهی را در فرد فراهم آورند. در پژوهش حاضر گردآوری دادههای پژوهش به روش مطالعات اسنادی و کتابخانهای صورت پذیرفته و در مواردی که منابع موجود دارای نقص بودهاند، به مصاحبه با نزدیکان آنان اقدام شده است. تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شده است. پس از کدگذاری باز و رسیدن به مضامین فرعی و اصلی نتایج تحقیق نشان داد استعدادهای بنیادین فرماندهی شامل «عقل»، «بزرگی روح»، «بزرگواری روح»، «قوت روح» و «ویژگیهای جسمانی» میباشد.
Command is one of the most fundamental components in the success of a military organization. Appointing a person to the position of command, if it is not based on accurate talent search, will disrupt all succession processes, including training and experience and promotion of that person, and ultimately lead to the weakening of the military organization. For this reason, it is necessary to find talent as the first and most important step in succession planning with double precision. Since during the Islamic Revolution, the experience of holy defense was accepted as a successful and efficient experience, the study of that era has been considered as a successful lived experience. In this research, by studying the lives of twenty martyred commanders of the holy defense, an attempt was made to estimate the basic talents of commanders that were common to all of them. When these fundamental talents flourish, they can provide the competencies required for a commanding position in a person. In the current research, the research data was collected by the method of documentary and library studies, and in the cases where the available sources were defective, interviews were conducted. Data analysis was done by thematic analysis method. After open coding and reaching the secondary and main themes, the research results showed that the basic leadership abilities include "intellect", "greatness of spirit", "greatness of spirit", "strength of spirit" and "physical characteristics".
Machine summary:
جدول فرماندهان مورد مطالعه به شرح ذيل است : جدول ١- فرماندهان موردمطالعه و مسئوليت آنان رديف فرمانده مسئوليت ١ شهيد حسن باقري جانشين نيروي زميني ٢ شهيد علي صيادشيرازي فرمانده نيروي زميني ٣ شهيد احمد کاظمي فرمانده نيروي زميني و فرمانده لشگر ٤ شهيد مصطفي رداني پور فرمانده قرارگاه ٥ شهيد مصطفي چمران وزير دفاع و فرمانده جنگ هاي نامنظم ٦ شهيد محمد بروجردي فرمانده قرارگاه ٧ شهيد مهدي زين الدين فرمانده قرارگاه و فرمانده لشگر ٨ شهيد محمدابراهيم همت فرمانده قرارگاه و فرمانده لشگر ٩ شهيد حسين خرازي فرمانده لشگر ١٠ شهيد احمد متوسليان فرمانده لشگر ١١ شهيد مهدي باکري فرمانده لشگر ١٢ شهيد محمود کاوه فرمانده لشگر ١٣ شهيد محسن وزوايي فرمانده تيپ ١٤ شهيد عباس بابايي معاون عمليات نيروي هوايي ١٥ شهيد مهدي کازروني معاون عمليات تيپ ١٦ شهيد محمدحسن نظرنژاد معاون عمليات تيپ ١٧ شهيد ميرزا محمد سلگي فرمانده گردان ١٨ شهيد حسين علي قجه اي فرمانده گردان ١٩ شهيد سيد حسين علم الهدي فرمانده سپاه شهرستان ٢٠ شهيد رسول حيدري فرمانده عمليات برون مرزي ادبيات تحقيق فرماندهي: برخي «فرماندهي» را مساوي با «رهبري نظامي» دانسـته و گفته انـد: «رهبـري در عرصـۀ نظامي در عصر حاضر به فرماندهي تعبير ميشود.
درواقع ، همۀ فرماندهان قانوني، در عرصۀ اجرا و عمـل نميتواننـد «فرمانـدهي» کننـد و تـوان لازم براي فرماندهي را از خود بروز نميدهند؛ بنابراين ، ميتوان گفت که فرماندهي، ترکيبـي از مـديريت و رهبري است ؛ لذا با جمع بندي تعاريف ارائه شـده بـراي فرمانـدهي، تعريـف فرمانـدهي بـه عنوان «هدايت و راهبري مقتدرانه نفرات مبتني بر توانمندي هـاي ذاتـي و شخصـيتي بـا کمـک گـرفتن از ابزارهاي قانوني» را ميتوان براي تحقيق حاضر ارائه نموده و مبناي پژوهش قـرار داد.