Abstract:
روح حاکم بر اسناد بالادستی نظام، جهتدهی به سمت حکومت و جامعه اسلامی و نوعی فرهنگ بالا به پایین است. اگرچه در موارد متعددی از حق مشارکت مردم سخن به میان آمده است، چینش مواد و محتوا طوری است که نمیتوان از آن دموکراتیزاسیون در امور فرهنگی را برداشت کرد. این مهم، اختلافِ مواضع سیاستگذاران فرهنگی در حوزه دموکراتیزاسیون را به همراه داشته است. موضعگیری در فرایند سیاستگذاری، ایجاد یک موقعیت هرمنوتیکی برای سیاستگذار و تأثر ادراکات پسینی از این گزینش را به همراه دارد. هر وجه از این موقعیتها، خود موقعیتساز هرمنوتیکی است و چنانچه کلیدی باشد، موجد سلسلهای از موقعیتهای هرمنوتیکی و واگرایی و اختلاف در بین سیاستگذاران خواهد بود. این واگراییِ سلسلهوار، تشتتآفرین و موجد بیثباتی در چرخه سیاستگذاری و ناکارآیی در رفع آسیبها و مشکلات همگانی است. در این مقال با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون، موقعیتهای تقابلی در حیطه دموکراتیزاسیون، بر پایه شش خاستگاه، استخراج شده و در خلال یازده گام با استفاده از سیاق ISM، موقعیتسازهای کلیدی هرمنوتیکی حاوی: «امام ـ امت یا دولت ـ ملت»، «عاملیت خادمیت»، «دموکراتیزاسیون فرهنگ یا فرهنگ بالا به پایین» و «تنوع فرهنگی یا تکفرهنگی» عیان و تشریح گردیده است. در انتها اصلیترین خرامشهای هرمنوتیکی حیطه دموکراتیزاسیون بر پایه روابط موقعیتسازهای کلیدی هرمنوتیکی، کندوکاو شده است.
The spirit ruling over upper hand documents of system is directed towards Islamic government and community and typically an up-down culture. Athough, in various cases, the right of public partnership is taked about, arrangement of materials and inclusions is in such a way that democratization in cultural affairs cannot be interpreted. This momentum has brought different stances in the field of democratization makers. Each aspect of such situations by itself makes hermeneutic situation and if it is a key one, it causes a series of hermeneutic situations, divergence and disagreement among the policy-makers. Such series of divergence is diversified and triggers instability in the policy-making cycle and inefficiency in elimination public troubles and harms. In this paper, by using the strategy of analyzing subject-matter, contrastive situations in the field of democratization have been extracted based on six origins and by using ISM style in the eleven steps, key hermeneutic situation-makers containing: “Imam-ummah or state-nation”, “service and agency theory”, democratization of culture or up-down culture” as well as “diversified culture or single culture” have been clearly explained. In the end, the most fundamental hermeneutic sways of democratization have been explored based on relationships of key hermeneutic situation-makers.
Machine summary:
در این مقال با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون، موقعیتهای تقابلی در حیطه دموکراتیزاسیون، بر پایه شش خاستگاه، استخراج شده و در خلال یازده گام با استفاده از سیاق ISM، موقعیتسازهای کلیدی هرمنوتیکی حاوی: «امام ـ امت یا دولت ـ ملت»، «عاملیت خادمیت»، «دموکراتیزاسیون فرهنگ یا فرهنگ بالا به پایین» و «تنوع فرهنگی یا تکفرهنگی» عیان و تشریح گردیده است.
دفتر تبلیغات اسلامی (1392)»، و کتاب امت و ملت در اندیشه امام خمینی( اثر بابایی زارچ (1383)؛ دموکراسی و بوروکراسی: آثاری همچون کتاب راه بردگی، نوشته هایک (1994)؛ مقاله آقای علی رشیدپور (1385) با عنوان «ارزیابی نظریه عاملیت و خادمیت و انطباق آن با دیدگاه اسلامی»؛ مقاله آقای هومن یزدانی (1390) با عنوان «مسئولیت مدنی دولت: برآیند تقابل دولت و جامعه مدنی»؛ و کتاب آقای حسامالدین آشنا (1384) با عنوان از سیاست تا فرهنگ: سیاستهای فرهنگی دولت در ایران 1304-1320؛ تکثر و تنوع فرهنگی: آثاری همچون کتاب آقای احمد گلمحمدی (1381) با موضوع جهانی شدن، هویت، فرهنگ؛ کتاب مانوئل کاستلز (1380) با عنوان عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه حسن چاوشیان.
رویکرد این مقاله در بررسی نظام سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دایره دموکراتیزاسیون، بررسی نحوه ورود یا عدم ورود دولت (Dye, 2013: p3) در دایره دموکراتیزاسیون و نیز بررسی میزان و نحوه حضور آن است.
دستاوردهای پژوهش در این مقاله، مبتنی بر روش تحلیل مضمون و سپس با کاربست روش ISM در یازده مرحله، موقعیتسازهای کلیدی هرمنوتیکی در سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دایره دموکراتیزاسیون، استخراج و صورتبندی شده است که فهرست اقدامات یازدهگانه، به شرح جدول ذیل است (ر.