Abstract:
هدف از انجام این مطالعه دستیابی به مولفه ها و شاخص های تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح تمدن ساز بود. این پژوهش،کیفی و روش آن نظریه برخاسته از داده ها و طرح نوخاسته گلیزر می باشد. منبع تحقیق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عقیدتی سیاسی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون دپوی و گیلتین استفاده شد. درمورد مولفه های تضمین کیفیت، در پایان 7 مقوله اصلی حاصل شد. در زمینه سیاست ها و اقدامات مرتبط با هر مولفه 71 کد باز به دست آمد که پس از کدگذاری محوری ، 18 اقدام و سیاست شناسایی شد . برای مقوله گزینش، حسن شهرت خانواد ه ، روحیه انقلابی و آمادگی معنوی؛در راستای نیازسنجی نیازهای فردی ، اجتماعی و سازمانی ؛در مسئله تربیت، تربیت دینی ، فرهنگی ، سیاسی و نظامی؛ در مقوله مجریان ، حوزه علمیه و نمایندگی ولی فقیه ؛در روش اجرا ، پویایی؛ در توانمند سازها ، باورهای اعتقادی ، اندیشه ورزی ، تکرار و تلقین و جو سازمانی ؛ در مقوله ارزش آفرینان هم تربیت یافتگان، شناسایی شد . در نهایت الگویی به منظور تحقق تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح تمدن ساز تدوین شد.کلید واژگان : تربیت و آموزش ؛ عقیدتی سیاسی؛ تمدن ساز؛ بیانات مقام معظم رهبری
Abstract The purpose of this study was to obtain the components and indicators of the Civilization making political ideological education and training. This qualitative research and its method is Glyzer's data theory and emerging design. The source of the research was the Supreme Leader's statements on political ideology. Depoy and Guiltin themes were used to analyze the data. Regarding the components of quality assurance, 7 main categories were obtained at the end. 71 open codes were obtained for policies and actions related to each component After axial coding, 18 actions and policies were identified. For the category of selection, good family reputation, revolutionary spirit and spiritual readiness, In order to assess individual, social and organizational needs, On the issue of education, religious, cultural, political and military education, In the category of executors, seminary and representative of the Supreme Leader, In the execution method, dynamics, In empowerment, beliefs, thinking, repetition and indoctrination and organizational atmosphere, In the category of value creators, the trained were also identified, Finally, a model was developed to realize the ideological and political training of the civilizing armed forces.Keywords: education؛ political ideology؛ Civilization making؛ statements of the Supreme Leader
Machine summary:
تعليم و تربيـت اسـلامي نيـز بـا شـکل دهي به باورها و انديشه ها و نهادينه ساختن ارزشهاي الهي در وجود افراد و تربيت انسانهاي بصير و آگاه مهمترين گام در فراهم کردن زمينه براي نيل به اين امر مهم است در همين راستا مقـام معظـم رهبري تاکيد مي کنند: که راه تحقق تمدن ، تعلـيم و تربيـت اسـت ، راه برافـروختن پـرچم تمـدن نوين اسلامي چيست ؟ راهش تربيت نسلي اسـت بـا يـک خصوصـياتي کـه آن خصوصـيات اينهـا است ؛ يک نسلي بايد به وجود بيايد شجاع ،باسواد، متدين ، داراي ابتکار، پيشگام ، خودبـاور، غيـور؛ البته خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسياري از اين خصوصيات را داريم اما اين بايستي گسترش پيدا کند چنين نسلي لازم داريم بايستي ايمان داشته باشد، سواد داشته باشـد، غيـرت داشـته باشـد، شجاعت داشته باشد، خودباوري داشته باشد، انگيزه کافي براي حرکت داشته باشد، توان جسمي و فکري حرکت داشته باشدهدف را در نظر بگيرد ، چشم را به اهـداف دور متوجـه کنـد و بـه تعبيـر امير المومنين اعر الله جمجمتک ، زندگي خودش و وجود خودش را بگذارد در راه اين هدف و با جديت حرکت کند(بيانات ، ١٣٩٥/٧/٢٨) با توجه به تاکيد رهبر انقلاب و ابلاغ بيانيه گام دوم و اجراي آن به عنوان زمينه ساز تمدن نـوين اسلامي و نقش جوانان پرشور و مومن انقلابي که تعـدادي از ايـن جوانـان را کارکنـان ، افسـران و دانش آموختگان نيروهاي مسلح تشکيل مي دهند و ضرورت تربيت آنان در ايفـاي نقـش خـود بـه عنوان نيروهاي پيشرو و پيشران وبراي تغيير آرايه هاي قدرت در جهان و خنثي کـردن راهبردهـاي دشمنان و فتح قلوب مسلمانان و مستضعفان جهان ، و در راسـتاي تحقـق منويـات ولايـت واحيـاي مجدد تمدن اسلامي و با نظر به اينکه در جسـتجوي محقـق تـاکنون تحقيـق جـامعي در ايـن مـورد خاص مشاهده نشده ، نياز است تا با توجه به اهميت موضوع و لزوم آشنايي مسئولان امر با مولفه ها و شاخصه هاي تربيت عقيدتي سياسي نيروهاي مسلح ، اين موارد از بيانـات ولـي امـر مسـلمين کـه سکاندار نيل به تمدن نوبنياد اسلامي هستند استخراج و آنگاه بر اساس آن به تربيت جواناني بصير ، ٩٦ سال سي و يکم | شماره شصت | پاييز ١٤٠٢ با اراده ، مومن و متخلق به اخلاق اسلامي و متعهد به مسئوليت ها و وظايف در برابر خـدا ، خـود و ديگران و شجاع وبا انديشه ي جهادي ،و جهاني انديش و مسئول در برابر همه مسلمانان و مظلومان جهان پرداخت و زمينه را براي تمدن سازي فراهم ساخت اين پژوهش همچون ديگـر پـژوهش هـا درپي پاسخ دادن و دستيابي به اهداف مشخصي انجام مـي شـود.