Abstract:
امروزه، به دلایل عدیدهای، بیشتر معاملات به صورت اعتباری منعقد میگردند که اینگونه معاملات، ریسک عدم وصول اعتبارات را به فروشنده تحمیل مینمایند. عدم وصول مطالبات ممکن است از دو دسته ریسکهای تجاری و سیاسی نشأت گرفته باشد. نظیر عدم تمایل خریدار به پرداخت دیون، ورشکستگی وی یا عوامل خارجی و رخدادهای سیاسی نظیر جنگ، منع از خروج ارز و غیره که فروشنده در هنگام انعقاد قرارداد از احتمال وقوع آنها بیاطلاع است. اگرچه تصور عدم تقارن اطلاعات در هر دو دسته این ریسکها ممکن است؛ اما جلوه غالب آن در ریسکهای تجاری است؛ چه اینکه خریدار اعتباری بیش از هر فردی از قصد خود بر پرداخت در سررسید آگاه است. همچنین معمولاً خود اوست که از وضعیت ملائت و احتمال ورشکستگی خویش مطلع است و ممکن است آن را از فروشنده پنهان نماید. شرکتها به منظور پوشش این ریسک، اقدام به خریداری بیمه اعتبار تجاری مینمایند. این بیمه میتواند با فراهمآوردن ابزارهایی برای فروشنده، از عدم تقارن اطلاعات بکاهد. در این پژوهش با اتکاء بر روش کتابخانهای و با رویکردی توصیفی_تحلیلی، سعی بر شرح مفاهیم و تبیین موضوع علیالخصوص با توجه به بداعت بیمه اعتبار تجاری در نظام حقوقی ایران گردیده است. نگارندگان برآنند که بیمهگران اعتباری با فراهم آوردن منابع اطلاعاتی معتبر در خصوص خریداران و نیز امکان رصد آنها میتوانند اثر چشمگیری بر کاستن از عدم تقارن اطلاعات داشته باشند، همچنین آنها به جهت تبحر خود در زمینه مدیریت ریسک و اغلب با بهرهگیری از تمهیدات قراردادی، عدم تقارن اطلاعاتی میان خویش و بیمهگذار را مدیریت مینمایند.
Nowadays, most of the transactions are concluded in credit terms that impose the risk of non-receipt of credit on the seller. The risk may be due to two categories of commercial and political risks such as inability, unwillingness or bankruptcy of the customer. Although the information asymmetry may exists in both categories of these risks; it is more possible to occur in commercial risks as the credit buyer knows more than anyone about his intention to pay the debt when it is due. Also, he is usually the one who is aware of his insolvency and probable bankruptcy and may hide the information from the credit seller. So, to cover these kinds of risks, the commercial companies buy credit insurance. Credit insurance is one of the methods of managing information asymmetry between buyer and seller as a knowledge unequivalence between the two. By providing some tools for the seller, credit insurance can reduce the information asymmetry. In this research, relying on the library method and with a descriptive-analytical approach, an attempt has been made to describe the concepts and explain the subject, especially considering the novelty of commercial credit insurance in the Iranian legal system. The authors believe that credit insurers can have a significant effect on reducing this asymmetry by providing credible sources of information and additionally the possibility of monitoring their buyers. Furthermore due to their expertise they could manage the information asymmetry between themselves and their insured satisfactorily, often by using Contractual arrangement.