Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبرد های مقابله ای با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری می باشد. به این منظور تعداد 155 نفر از دانشجویان رشته روانشناسی،با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس بعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه ها شامل 1. اعتیاد به اینترنت )کمبرلی یانگ( 2 . سبک های دلبستگی هازن و شیور 3. راهبرد های مقابله ای لازاروس بود. برای بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای با اعتیاد به اینترنت از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن با اعتیاد به اینترنت همبستگی منفی و بین سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی دوسوگرا با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. بین راهبردهای مقابله ای مساله مدار با اعتیاد به اینترنت همبستگی منفی و راهبردهای مقابله ای هیجان مدار با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت وجود دارد.
Machine summary:
به طور کلی راهبردهای مقابله ای فعالیت های بسیاری را شامل می شوند اما اکثر آنها مبین تلاش برای بهبود یک موقعیت دشوار مثل طراحی نقشه و اقدام عملی (مقابله مسأله مدار 3 )، یا برای تنظیم درماندگی هیجانی مثل جستجوی دیگران برای حمایت عاطفی یا کاهش دشواری موقعیت از نظر شناختی (مقابله هیجان مدار 4 ) هستند (علی پور و همکاران، 1389)؛ که این مورد از مقابله در کاربران دارای اعتیاد به اینترنت بیشتر به چشم می خورد و اکثر این افراد با توجه به شرایط نامناسب زندگی خود بیشتر وقت خود را در فضای مجازی با افراد با هویت نامعلوم سپری کرده و بیشتر اوقات از روزمره در حال گفتگو با آنان هستند و به آنها دلبستگی 5 پیدا می کنند.
در بررسی راهبرد های مقابله ای مساله مدار ملاحظه شد راهبرد جستجوی حمایت اجتماعی در دامنه نمره 18- 0 واقع می شود که در این مطالعه میانگین آن 66/7 بدست آمده حداقل و حداکثر نمره کسب شده در نمونه به ترتیب 1 و 18 بوده است.
در بررسی راهبردهای هیجان مدار ملاحظه شد راهبرد مقابله رویارویی در دامنه نمره 18-0 واقع می شود که در این مطالعه میانگین آن 23/9 بدست آمده حداقل و حداکثر نمره کسب شده در نمونه به ترتیب 3 و 18 بوده است.
راهبرد های هیجان مدار در دامنه نمره 81-0 واقع می شود که در این مطالعه میانگین آن 70/40 بدست آمده حداقل و حداکثر نمره کسب شده در نمونه به ترتیب 11 و 40 بوده است.