Abstract:
تغییر سبک زندگی، کاهش روابط صمیمانه ی اجتماعی، تعلقات و زرق و برقهای مادی، افول معنویت، غفلت و قساوت قلب از عوامل مخل آرامش درونی است. این پرسش بر ذهن انسان عصر حاضر سایه انداخته که چگونه میتوان در جهان پر تنش و سراسر افسردگی، اضطراب و دلهره برده ی مدرنیزه نشد و به رویای کسب آرامش تحقق بخشید؟ بازگشت به معنویت درمان بسیاری از دردهای انسان عصر حاضر است. نتایج پژوهشهای دانشمندان عصر جدید بیانگر این مسئله است که سلامت روانی افرادی که دارای تجربهها ی معنوی عمیق میباشند، در سطح بالاتری نسبت به سایر افراد میباشد. کشف و شناخت ظرفیتها ی روحی و راهها ی اشباع آن، پرهیز از غفلت و کم کردن شکافهای دوری از یاد خدا انسان را به این مسیر سوق میدهد. در این راستا قرآن با ایجاد بصیرت، حیطههای وجودی انسان را در فراخنای وسیعی گسترش داده تا روح او به قدری بزرگ شود که با از دست دادن دنیا یا بدست آوردن آن دچار بحران و سردرگمی یا اضطراب ناشی از حوادث نگردد. تلاوت قرآن تاثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب و تشنجات عصبی دارد زیرا آرامش قلبی را برای انسان به ارمغان دارد. روش تحقیق: این پژوهش باروش توصیفی - تحلیلی انجام شده است و برای گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای استفاده شده است. یافتهها و نتیجه گیری: بر اساس آیات قرآن کریم تلاوت، انس و ذکر آیات قرآن کریم چون برگرفته ازمنبع وحی و نورالهی است سبب آرامش قلبی انسان میشود که مورد آماج اضطرابها و دل نگرانیها است تا انسان از این تشویشها و اضطرابها رهایی یابد و به آرامشی اطمینان بخش برسد.
Machine summary:
یافته ها و نتیجه گیری: بر اساس آیات قرآن کریم تلاوت، انس و ذکر آیات قرآن کریم چون برگرفته ازمنبع وحی و نورالهی است سبب آرامش قلبی انسان می شود که مورد آماج اضطرابها و دل نگرانی ها است تا انسان از این تشویشها و اضطرابها رهایی یابد و به آرامشی اطمینان بخش برسد.
قرآن کریم به عنوان هویت دینی جامعه اسلامی مطرح می باشد که هرچه مسلمانان از این هویت دینی خویش فاصله بگیرند تا به پندار خویش آزادتر و راحت تر زندگی کنند؛ بیشتر دچار بی ارزشی و احساس پوچی می شوند و در نتیجه آرامش قلبی خود را از دست داده در حالی که در دنیای پر از اضطراب امروزی نیاز بیشتری به آرامش قلبی احساس می شود.
در این آیه نکاتی قابل توجه است: منظور از آرامش ذکر شده در آیه آرامشی که در این آیه بدان توجه شده است، آرامش در برابر عوامل مادی است که غالب مردم را نگران میکند ولی مسلماً افراد با ایمان در برابر مسئولیتهای خویش نمیتوانند نگران نباشند، و نگرانیهای ویرانگر در آنها وجود ندارد اما نگرانی سازنده که انسان را به انجام وظیفه در برابر خدا و خلق و فعالیتهای مثبت زندگی وامیدارد در وجود آنهاست و باید هم باشد.
اگر انسان بداند همه چیز ملک خداوند است و خود را، مالک چیزی نداند در این صورت دچار خوف و اندوه نمیگردد اولیای خدا نه در دنیا و نه در آخرت از چیزی نمیترسند مگر اینکه خدای تعالی اراده کند که آنان از چیزی بترسند یا اندوهناک شوند(طباطبایی،1378،ج1: 456).