Abstract:
امروزه، توانایی یک کشور در تجارت جهانی به دسترسی بخش تجارت آن به شبکههای لجستیکی جابجایی محمولههای باری در سطح جهانی وابسته است. همچنین کارایی زنجیرههای تامین یک کشور (از بعد هزینه، زمان و قابلیت اطمینان) به ویژگیهای مشخصی از اقتصاد داخلی آن کشور که با نام عملکرد لجستیکی معرفی میشود وابسته است. داشتن عملکرد لجستیکی بهتر و تسهیل سازی تجارت به نحو قابل ملاحظهای با شکوفایی تجارت، تنوع صادرات، جذابیت برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی مرتبط است. براساس مطالعات صورت گرفته توسط بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه کشورها، طی سالیان اخیر مطرح شده است؛ چرا که لجستیک تاثیر بسزایی بر فعالیتهای اقتصادی کشورها دارد. جامعه آماری تحقیق حاضر تعداد 30 نفر از مدیران و کارشناسان با تجربه در زمینه دیپلماسی لجستیک و حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی میباشد و در این تحقیق به مطالعه تجربی الگوهای دیپلماسی لجستیک و حمل و نقل در کشورهای منتخب با رویکرد ارایه الگوی بهینه برای جمهوری اسلامی ایران و رتبه بندی مولفههای بدست آمده با استفاده از تکنیک AHP فازی میپردازیم، که این معیارها با توجه به نتایج به دست آمده، زیرساختهای فیزیکی، زیرساختهای غیرفیزیکی، پایداری، جهانی سازی، لجستیک داخلی میباشد.
A country's ability in global trade is dependent upon its trade access to logistics networks for transportation of cargo worldwide. Furthermore, the efficiency of a country's supply chains (in terms of transportation time, costs and reliability) depends on certain characteristics of a country's domestic economy, coined ‘logistical performance’. Better logistical performance and trade facilitation are significantly associated with prosperous trade, export diversification, attractiveness for foreign direct investment thereby leading to economic growth. In studies conducted by the World Bank, improving logistical performance has been identified as one of the most crucial determinants development. This is since logistics has a significant impact on the economic performance of countries. The statistical population of the present study is 30 managers and experts with experience in the field of logistics and transportation diplomacy in the Ministry of Roads and Urban Development of The Islamic Republic of Iran. The ranking of the components was obtained using the fuzzy AHP technique, indicating that physical infrastructure, non-physical infrastructure, stability, globalization, internal logistics as most critical components for developing the logistics sector.
Machine summary:
نرم افزاري 1 Alan Rushton, عامل موارد - تشويق شرکتهاي بيمه براي حمايت از فعاليتهاي شرکتهاي ٣ PL و توسعه تنوع طرحهاي بيمه اي مرتبط - تدوين چارچوب هاي نظارتي مناسب و کارآ - تهيه نقشه راه براي تعيين نقش دولت و بخش خصوصي در پروژههاي پياده سازي زنجيره تأمين کالا - توسعه فرهنگ همکاري و مشارکت بين شرکاي تجاري - تعريف داده هاي آماري و نسبتهاي مالي جديد مرتبط با هزينه هاي لجستيک - تدريس و آموزش متخصصان لجستيک و زنجيره تأمين - تالشها در سطح بنگاههاي اقتصادي و مؤسسات خصوصي ) مانند: بهبود سيستم فعلي توزيع ، توسعه بازار داخلي ، مدرن کردن و بهبود سيستم بانکي، ترويج و توسعه استفاده از رايانه ، تصحيح و به روزرساني سيستم مديريت ، تشويق و ترويج رقابت ، ايجاد آموزش حين کار، ترويج تخصص گرايي ) - بهبود آموزش و تحقيقات - همکاري هاي منطقه اي و بين المللي (همچون الگوبرداري از تجارب کشورهاي توسعه يافته ، برگزاري سمينارها و کنفرانسهاي مرتبط ، توسعه برنامه همکاري با شرکتهايي از کشورهاي توسعه يافته ) منبع : روشتان ، ٢٠٠٦ ديپلماسي به عنوان يکي از ابزارهاي مهم در تحقق اهداف و منافع ملي کشورها در سيستم بين الملل ، از همان ابتدا به عنوان يکي از موضوعات مهم و دغدغه هاي اصلي در روابط بين الملل مطرح بوده است .