Abstract:
مقدمه: والدین واکنشهای متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان میدهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی
خاصی مثل اختلال رفتاری باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه ایمنسازی روانی بر واکنشهای افسردگی, اضطراب و
استرس در مادران کودکان با اختلال رفتاری شهر تهران انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش, یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. ۳۰ مادر دارای کودک با
اختلال رفتاری به روش نمونهگیری تصادفی از مدارس شهر تهران انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون به طور مساوی در یکی از دو
گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه ۱۵ مادر) جایگزین شدند. گروه آزمایشیء در ۱۰ جلسه آموزش برنامه ایمنسازی روانی (هفتهای ۲
جلسه؛ هر جلسه ۴۵ دقیقه) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. آزمودنیها با استفاده از مقیاس
افسردگی، اضطراب و استرس، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به کارگیری نرمافزار
SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش و کنترل در واکنش های افسردگی، اضطراب و استرس تفاوت معناداری دارند(05/0>P).
نتیجهگیری: بنابراین برنامهریزی برای آموزش چنین برنامههایی مانند آموزش ایمنسازی روانی نقش مهمی در بهبود افسردگی, اضطراب
و استرس در مادران کودکان با اختلال رفتاری دارد.
Introduction: Parents show different reactions at birth of their children, especially when children have a particular problem or disability such as a behavioral disorder. The present study aimed to determine the effectiveness of psychological immunization programs on depression, anxiety and stress reactions in mothers of children with the behavioral disorders in Tehran city. Method: The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with the control group. Thirty mothers have children with behavioral disorder were selected by random sampling methods from schools of Tehran city and after doing the pre-test they were divided into an experimental and a control group (each consists of 15 young couples) randomly and equally. The experimental group participated in a psychological immunization program in 10 sessions (two sessions weekly; each lasts for 45 minutes), while the control group did not. Depression anxiety stress scale (DASS-21) was used for the assessment of all participants. Data were analyzed by multiple analysis of covariance through SPSS version 23. Results: Results showed that experimental and control groups had a significant difference at depression, anxiety and stress reactions (PConclusion: Therefore, planning for such training programs alike with the psychological immunization program has an important role on promoting depression, anxiety and stress reactions in mothers of children with behavioral disorders.
Machine summary:
پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي برنامه ايمن سازي رواني بر واکنش هاي افسردگي، اضطراب و استرس در مادران کودکان با اختلال رفتاري شهر تهران انجام شد.
در جريان آموزش مهارت ايمن سازي رواني سعي ميشود تمام شرايط بازنمايي شود و راهکار عملي متناسب با هر موقعيت نيز ارائه گردد، اما در جريان زندگي روزمره ، موقعيت هاي تحصيلي، شغلي و اجتماعي شرايطي فراهم ميآيد که والدين داراي کودک با اختلال رفتاري دچار نگراني و استرس ميکند، در اين هنگام گزينش و استفاده درست از راهکارهاي آموخته شده در موقعيت هاي جديد بسيار با اهميت است .
Results of univariate analysis of covariance for stress (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣ نشان ميدهد آموزش ايمن سازي رواني اثر مثبت و معناداري بر کاهش استرس مادران داراي کودکان با اختلال رفتاري داشته است (٠٠٠٠٥>P و ٢٩٤٥٠=F).
بحث و نتيجه گيري: در پژوهش حاضر در پاسخ به اين سؤال که آيا آموزش ايمن سازي رواني بر افسردگي، اضطراب و استرس مادران کودکان با اختلال رفتاري موثر است ؟ نتايج نشان داد بين ميانگين نمره هاي پس آزمون گروه آزمايش در ناگويي هيجاني در مقايسه با گروه کنترل تفاوت معناداري وجود داشت .
The effectiveness of quality of life therapy on anxiety and depression in female high school students Research in Cognitive and Behavioral Sciences.
Effectiveness of Immunization Against Stress Group Training on Social Anxiety Symptoms and Mental Health of High School Students.