Abstract:
هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای انواع مقالات مرتبط با الگوهای ارزشیابی برنامه درسی بر اساس تاکید بر عناصر برنامه درسی و معیارهای اثربخشی درونی و بیرونی بوده است.روش پژوهش: کمی، از نوع توصیفی و بر اساس تحلیل محتوای کمّی میباشد. جامعه آماری تمامی منابع پژوهشی چاپ شده در حوزه ارزشیابی برنامه درسی است و تمامی آنها بروز، در بازه زمانی پنج ساله 2017 تا 2022 و 1396 تا 1401 به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری اسنادی و روش گردآوری دادهها بر مبنای الگوهای ارزشیابی برنامه درسی و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام شد.یافتهها: از میان ده عنصر، محتوا بالاترین و کارسازترین ضریب اهمیت و زمان یادگیری دارای کمترین ضریب اهمیت بود. در معیارهای ارزشیابی درونی و بیرونی، منطق دارای بالاترین ضریب اهمیت و انسجام دارای کمترین ضریب اهمیت بود. همچنین، از بین انواع الگوهای ارزشیابی برنامه درسی که برای تحلیل محتوای مقالات منتخب استفاده شد، الگوی کرک پاتریک موثرترین و بالاترین ضریب اهمیت و الگوی تین دارای کمترین ضریب اهمیت بود.نتیجهگیری: جهت حصول اطمینان در مورد چگونگی اجرای صحیح یک برنامه درسی و بهبود و ارتقاء برنامههای درسی در حوزه آموزش و پرورش ضروریست که اثربخشی همه عناصر برنامه درسی و معیارهای درونی و بیرونی برنامه درسی، در تحلیل ارزشیابی مقالات مورد توجه قرار گیرند.
Purpose: The total purpose of this research was to analyze the content of various articles related to curriculum evaluation patterns based on emphasis on curriculum elements and internal and external effectiveness criteria. methods: quantitative, descriptive and based on quantitative content analysis. The statistical population is all research sources published in the field of curriculum evaluation, and all of them were selected as samples in the five-year period from 2017 to 2022 and 2016 to 2016. Documentary measurement tools and data collection methods were based on curriculum evaluation patterns and data analysis was done using Shannon's entropy technique.Results: Among ten elements, content had the highest and most effective importance coefficient and learning time had the lowest importance coefficient. In internal and external evaluation criteria, logic had the highest importance coefficient and coherence had the lowest importance coefficient. Also, among the types of curriculum evaluation models that were used to analyze the content of the selected articles, Kirkpatrick's model was the most effective and had the highest importance coefficient, and Tien's model had the lowest importance coefficient.Conclusion: In order to ensure the correct implementation of a curriculum and the improvement and promotion of curricula in the field of education, it is necessary that the effectiveness of all curriculum elements and the internal and external criteria of the curriculum should be considered in the evaluation analysis of articles.
Machine summary:
com چکيده هدف : هدف کلي از انجام اين پژوهش ، تحليل محتواي انواع مقالات مرتبط با الگوهاي ارزشيابي برنامه درسي بر اساس تاکيد بر عناصر برنامه درسي و معيارهاي اثربخشي دروني و بيروني بوده است .
Tuju,Rumbekwan,Sinaga,Ellss& Mandacan 3.
بنابراين اين مطالعه با هدف تحليل محتواي انواع مقالات مرتبط با الگوهاي ارزشيابي برنامه درسي بر اساس تاکيد بر عناصر برنامه درسي و معيارهاي اثربخشي دروني و بيروني آن انجام شد.
Razak, Jalil, Shamsuddin, Ibrahim & Abd Aziz 2.
Vuksanović, Joksimović & Aleksić 3.
Jones, Fraser & Randall 6.
Zurqoni, Apino & Anazifa 8.
Singh,Gunjan,Kadiyala, Xin & Gadekallu 4.
Walker, Bennett, Kumar, Adamski, Blumfield, Mazza & Truby 2.
Bhuttah, Xiaoduan, Ullah & Javed 3.
بر اين اساس ، داده هاي پژوهشي بر مبناي الگوهاي ارزشيابي برنامه درسي و از بين منابع و اسناد گردآوري شده است .
Batubara,Kurniawan,Bulan,Riyanda, Ambiyar & Rizal 2.
Evaluating the Implementation of Strengthening Character Education Program using CIPP Model in Elementary Schools.
International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(3), 743-750.
Measuring and evaluating the curriculum components of preschool art education using the importance- performance analysis model.
Elements of the Secondary School Social Education Curriculum Based on the Tyler Model: characteristics and Requirements.
Evaluating the quality of professors and students of Basic Sciences Educational Groups of Shiraz School of Medicine in input and process section based on CIPP model.
Development of Curriculum Evaluation Model As A Foundation in Strengthening The Ideology of Al-Irsyad Education.
Curriculum Evaluation Model in Development Higher Education Curriculum.